Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Poll

Wat is ‘Operational Excellence’?

Zoals benoemd, bestaan er verschillende definities van Operational Excellence. De overeenkomst

tussen deze definities is dat zij zich focussen rondom het verbeteren van de interne organisatie. De definitie die de meeste aspecten samenvoegt, komt van Treacy en Wiersema. Zij omschrijven Operational Excellence als: “De klant betrouwbare producten of diensten leveren tegen een concurrerende prijs geleverd op de meest gemakkelijke manier.”

 

Om aan deze definitie te kunnen voldoen, betekent dit dat organisaties hun processen moeten inrichten op een manier dat er een goede balans is tussen kwaliteit, prijs en tijd/snelheid. Om deze balans te behouden, is het van belang dat elke activiteit in de keten kritisch beoordeeld wordt op zijn toegevoegde waarde. Wanneer een activiteit dus geen waarde toevoegt op één van de punten van kwaliteit, prijs of snelheid, kan deze wellicht anders ingericht worden. Typisch gezien, is het bij veel bedrijven niet geheel duidelijk welke activiteiten waarde toevoegend zijn en welke niet en nog belangrijker, hoeveel tijd en geld besteed wordt aan deze activiteiten: de aspecten waarop een bedrijf zogenoemd ‘unconsciouslyincompetent’ is. Een eerste stap richting Operational Excellence is daarom het inzichtelijk maken van de huidige processtromen binnen een organisatie.

 


De bedrijfsstrategie is leidend in het bepalen van de balans tussen kwaliteit, geld en tijdsnelheid. Wanneer een organisatie zich wil onderscheiden op basis van prijs door het goedkoopste product te leveren, betekent dit dat de kwaliteit naar een zo hoog mogelijk niveau gebracht moet worden binnen de grenzen van het budget. Of, wanneer een bedrijf zich wil onderscheiden door het aanbieden van de hoogste kwaliteit, dat het zich focust op het realiseren van deze kwaliteit tegen de laagst mogelijke kosten. De bedrijfsstrategie bepaalt dus het perspectief waar vanuit de

activiteiten beoordeeld worden.

 

Het aanbieden van een product of dienst tegen de laagste prijs is een lens die het meest gebruikt wordt. Dat blijkt ook uit onderzoek onder de NVDO-leden, waarbij 55% aangeeft dat zij Operational Excellence toegepast hebben met als resultaat het verlagen van de kosten. Hogere kwaliteit (21%) en snellere processen (13%) zijn effecten die de minderheid vormen. Opvallend is dat slechts

11% aangeeft geen Operational Excellence toe te passen.

 

Maar hoe zit in uw (service) logistiek?

U helpt de NVDO door het beantwoorden van deze pollvraag enorm, waarvoor onze dank.

 

Wat ziet u als knelpunt voor het realiseren van operational excellence in uw (service) logistiek?





Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten