Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Onderhoud van rollend materieel

Donderdag, 01 juni 2017 01:14
Onderhoud van rollend materieel

NEM Solutions is een Spaans bedrijf dat railbedrijven helpt het onderhoud van hun rollend materieel te optimaliseren. Het bedrijf bestaat tien jaar en heeft in die tijd veel geleerd over de digitalisering in het onderhoud van rollend materieel. In Nederland werkt NEM Solutions onder meer samen met HTM en de NS.





“We hebben onze innovatieve oplossingen gebracht in de conservatieve markt die de railsector nog altijd is”, stak Zevallos van wal. “Wij bestaan om klanten te helpen hun assets op het gebied van rollend materieel te beheren. Dan gaat het niet alleen om de omstandigheden optimaliseren, maar we kijken ook naar key performance indicators, zoals de levenscycluskosten. En we beheersen die assets en de bedrijfsvoering zelf met behulp van data, en door een prognose van de toekomstige prestaties van die assets te maken. We leveren zowel software als hardware op maat, vergezeld van consultancy op basis van onze expertise.”

Data en middelen
Zevallos gaf tijdens Infratech twee voorbeelden uit de praktijk van projecten. De eerste betrof Metro Madrid. Qua lengte van het spoor het achtste metrosysteem van de wereld, qua aantal stations zelfs het vijfde. Meer dan 2.300 wagons worden ingezet op veertien metrolijnen en drie tramtracés. “We zijn eerst gaan kijken naar de beschikbare data en middelen. Zevallos: “Ze hadden acht wieldraaibanken van drie verschillende leveranciers. Er waren vijf wielinspectie systemen in gebruik, evenals een systeem van ons om wieldefecten op te sporen en verschillende systemen om de profielen te controleren. En Metro Madrid gebruikte voor dat alles een eigen datacenter.”

De eerste uitdaging zat hem voor NEM in de hoeveelheid data die handmatig werd verwerkt en in verschillende databases werd bijgehouden. Zevallos geeft aan dat er ruimte was om op de kosten te besparen door alles veel efficiënter in te richten. “Ze hanteerden een conservatieve en reactieve werkwijze. Wij hebben de activiteiten voor het wielonderhoud gedigitaliseerd en ondergebracht in ons AURA-platform. Iedereen die zich binnen Metro Madrid met onderhoud bezighoudt, kan van die tool gebruikmaken. Ze kunnen van elk wiel de ontwikkelingen en verwachtingen bijhouden. En bijvoorbeeld niet alleen wanneer je moet herprofileren, ook hoe je dat per geval het beste kunt doen en wat daar aan materiaal voor nodig is.”

Conservatief en reactief
De tweede business case draaide om voorspellen welke problemen zich kunnen gaan voordoen en hoe je ze kunt voorkomen. Dat project werd uitgevoerd voor Renfe, een Spaanse exploitant van onder meer hogesnelheidstreinen. “Ze hebben tien verschillende treinvloten met ruim 1.600 wagons. Het bedrijf werkte in de hogesnelheidstreinen met systemen in assen en versnellingen om de temperatuur in de lagers te meten, evenals twee automatische systemen voor wielinspectie. Maar er wordt ook met draagbare apparatuur gewerkt”, noemde Zevallos enkele voorbeelden.

Ook in dit project moest al deze en de andere beschikbare data worden gebundeld en op één platform inzichtelijk worden gemaakt. “Net als bij Metro Madrid werd door Renfe een conservatieve en reactieve onderhoudsstrategie gevolgd. Er moest kennis worden ontwikkeld om tot Condition Based Management te komen, dus onderhoud als het nodig is. Dat was nodig om de werkwijze efficiënter te maken en de kosten voor onderhoud terug te dringen.” NEM Solutions bracht alle beschikbare data samen in context binnen AURA Diagnostic. Hiermee kan iedereen die bij onderhoud betrokken is op elk moment over real time informatie beschikken.

Voorspellingen
“Een belangrijk doel van de digitalisering van het onderhoud van rollend materieel is effectief en betrouwbaar voorspellingen over dat onderhoud kunnen doen”, stelde Alvaro Zevallos. Hij sloot af met enkele conclusies. “Technologie is maar een onderdeel van het hele verhaal. Bovendien wordt de techniek door mensen gebruikt. En de kwaliteit van data is heel belangrijk. Ga niet meteen naar de oplossing, want straks heb je bij wijze van spreken wel een Ferrari, maar geen rijbewijs. Analyseer je situatie, definieer je doelen en leg de weg naar die doelen stap voor stap af, en wees daarbij niet reactief maar proactief.”
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten