Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Omloopwielen Botlekbrug moeten opnieuw worden vervangen

Woensdag, 23 mei 2018 01:49
Omloopwielen Botlekbrug moeten opnieuw worden vervangen

A-lanes, een bouwcombinatie bestaande uit Strukton en Strabeg, gaat de komende maanden alle 64 omloopwielen van de 3 jaar oude Botlekbrug vervangen. Dit is niet de eerste keer dat de omloopwielen worden vervangen. De 12 ton zware wielen en bijbehorend lagers zijn namelijk de directe oorzaak van de vele storingen waar de brug mee kampt. Dat meldt Cobouw.nl.


Vorig jaar bleek uit onderzoek dat de lagers van de omloopwielen niet naar behoren functioneren. Daardoor waren er al een aantal omloopwielen inclusief lagers preventief vervangen. Dit jaar is besloten om alle omloopwielen, inclusief de lagers, opnieuw te vervangen. Deze vervanging wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan het reguliere onderhoud, maar gaat wel samen met verschillende afsluitingen. Daarnaast zijn de bouwers nog aan het werk op de brug met de afbouw van de sporen, wat eind 2018 pas moet worden opgeleverd.

Dure klus
Het is een dure klus, maar het zou alle problemen voor eens en altijd op moeten lossen. De Botlekbrug is de grootste hefbrug van Europa en kampt sinds de oplevering al met vele storingen. Zo stond de teller vorig najaar al op 100 keer. Ook de bouw zelf was al problematisch en liep uit op een dramatisch verlies voor de bouwcombinatie. Ballast Nedam, die oorspronkelijk ook in het consortium zat, ging daardoor bijna failliet en stapte uit de bouwcombinatie.

Omloopwielen
De omloopwielen, die elk ongeveer 12 ton wegen, staan bovenop de heftorens van de brug, zo’n 50 meter hoog. Over deze wielen lopen de balanskabels die de verbinding vormen tussen het beweegbare gedeelte van de brug en de beide contragewichten in een hefdeel. De omloopwielen dragen dus het volledige gewicht van de beweegbare brugdelen en het contragewicht. Het vervangen van deze wielen is daarom een hele klus en zal tot en met augustus 2018 plaatsvinden.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen