Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen

Zaterdag, 20 januari 2018 12:27
NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen
Spoorvervoerder NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen. In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld. Dekra Rail was voor de certificering, beoordeling en toetsing betrokken bij het grootschalige project. De certificaten zijn eind vorig jaar afgegeven.





Bandwielen bij treinen beginnen zeldzaam te worden. Steeds meer Europese vervoerders stappen over op het volwiel. Dit heeft te maken met de dalende materiaalprijs van volwielen en de naar verhouding lagere arbeidskosten voor het verwisselen van dit type wiel.

De vervangingsoperatie van de wielen valt samen met de oplevering van het nieuwe NS wielstellen revisiebedrijf in Haarlem. Projectmanager Ron Noordhoek van NS: “Om nieuwe bandwielen te kunnen plaatsen, heb je speciale machines nodig en die staan er straks niet meer in Haarlem. Door deze investering niet te maken, besparen we al zo’n drie miljoen euro.”

De strategie van NS
Voordat een keuze is gemaakt over de vervanging van bandwielen stelde NS een business case op. Daarin worden naast financiële impact ook operationele consequenties bekeken. Er zijn functioneel en in het gebruik geen verschillen tussen beide wieltypen. “Uiteindelijk hebben we deze investering gedaan om het park over te zetten, omdat deze business case positief uitpakte. Met de aanbesteding van de volwielen zijn we al op een bedrag uitgekomen dat lager ligt dan de kostprijs van wielbanden en binnenwielen samen.”

Naast een kostenbesparende motivatie, past de vervanging van bandwielen goed binnen de strategie van NS: zo min mogelijk variatie voor een eenvoudige, efficiënte manier van werken. Met de uitwerking van de specificaties van de volwielen kon de spoorvervoerder ook het aantal types wielstellen verminderen. De aankomende vijf jaar staan er zestienduizend volwielen op het programma.


Nadat tekeningen en specificaties waren afgestemd met de leverancier, heeft de NS Dekra Rail ingeschakeld om de volwielen in combinatie met het huidige NS-materieel te beoordelen. “Tijd speelde een grote rol in dit project. Als de toelating van de volwielen niet op tijd rond zou zijn, dan zit je met een opgeleverde fabriek die stil staat. We hebben een aantal Notified Body’s (certificeringsinstellingen, red.) gevraagd om een offertevoorstel te doen. Op grond van dit voorstel, de inhoud, deskundigheid en capaciteit, zijn we met Dekra Rail in zee gegaan”, aldus Noordhoek.

Wielen bepalend voor veiligheid
Wielen zijn een heel groot onderdeel van de veiligheid van een trein. Niet alleen omdat de wielen bepalen hoe de trein remt en over het spoor loopt, maar wielen zijn ook van belang voor detectie en dus de werking van de treinbeveiliging. De wielen moeten voldoen aan de Europese en Nationale regelgeving. Tijdens het proces heeft Dekra Rail de rol bekleed van Notified Body (NoBo), Designated Body (DeBo) en Assessment Body (AsBo).

De Europese regelgeving is vervat in de Technische Specificatie voor Interoperabiliteit (TSI), waaraan de NoBo toetst. Op nationaal niveau is dit de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen die voortvloeit uit de Spoorwegwet, getoetst door de DeBo. Vanuit deze wet- en regelgeving zijn er veel eisen met betrekking tot onder andere geluid, profiel, sterkte, aslasten en elektrische weerstand. Daarnaast heeft Dekra Rail het risicomanagement beoordeeld als AsBo en zal in dezelfde rol ook de nieuwe wielstellenhal in Haarlem beoordelen.

Projectverloop en afronding
De omvang en het belang van dit project zorgde ervoor dat er wel een aantal uitdagingen waren voor beide partijen. “Onze planning was nogal strak en optimistisch. Dit vergt regelmatig overleg. Als er iets gewijzigd moet worden in de beoordeling, dan ben je zo weer een maand verder en die ruimte was er bijna niet.”

Inmiddels heeft Dekra Rail de 52 certificaten afgegeven voor alle combinaties van wielsteltype, materieeltype en leverancier. Voor het eerste materieeltype is een positieve beschikking van de Inspectie Leefomgeving en Transport ontvangen. Alle overige dossiers worden nu beoordeeld. Naar verwachting kan de NS binnenkort aan de slag met de assemblage van de volwielen. Beide partijen kijken terug op een succesvolle samenwerking.

Wij lazen dit in spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen