Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne

Maandag, 08 april 2024 10:36
Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne

Werkt een kunststof wig om trillingshinder bij spoorwegovergangen te verminderen? Om dat te onderzoeken deed ProRail een proef bij een spoorwegovergang in Deurne. De proef verliep volgens ProRail succesvol, al blijkt de geteste techniek niet het ei van Columbus.

In Deurne onderzocht ProRail of ShimLifts helpen om trillingen te verminderen bij een langsrijdende trein. Een probleem bij spoorwegovergangen is dat de ondergrond verandert. Een trein rijdt op een ondergrond van dwarsliggers en steentjes (ballast).

Maar bij spoorweg overgangen ligt een verharde ondergrond. Daardoor rijdt de trein als het ware over een hobbel. Het rijden over die hobbel zorgt ervoor dat de steentjes daar rondom wat in elkaar zakken. Het gevolg: de hobbel wordt nog hoger en de ligging van het spoor verslechtert. De ShimLift is een kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven. Daarmee maakt de ShimLift de hobbel kleiner en de overgang meer geleidelijk.

De proef in Deurne was een vervolg op eerdere proeven met ShimLifts in enkele Brabantse gemeenten. Daar bleken de effecten onzeker. In de praktijkproef in Deurne zijn deze aspecten verder onderzocht en beproefd.

De resultaten van de metingen lieten een wisselend beeld zien. Trillingen door goederentreinen namen licht af. Het effect voor intercity’s was niet voelbaar. En sprintertreinen lieten een wisselend beeld zien. Al met al zorgen ShimLifts op de locatie in Deurne niet voor een duidelijke afname van trillingen rondom het spoor.

ProRail zegt dus geen duidelijk positief effect te hebben gemeten, maar dat betekent volgens de organisatie niet dat de proef zinloos was. Integendeel: experimenteren helpen de juiste technieken te vinden die spoortrillingen tegengaan. Dat een techniek níet het gewenste resultaat oplevert, is daarom ook belangrijke informatie.

Met dank aan Chemie park Delfzijl

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen