Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Lichtgewicht materialen in de scheepvaart

Donderdag, 07 september 2017 05:46
Lichtgewicht materialen in de scheepvaart
Hoe pas je lichtgewicht materialen binnen de scheepvaart toe, zonder dat dat ten koste gaat van bijvoorbeeld de veiligheid? Dat is het onderwerp van het nieuwe vierjarige Europese project RAMSSES, dat onlangs met een budget van € 10,8 miljoen van start is gegaan. Bedrijven zien schepen graag lichter worden, aangezien dit aanzienlijk op het brandstofverbruik van de vaartuigen kan besparen.




Een van de gewichtsbesparende maatregelen is het construeren van een scheepsromp van met vezels versterkt polymeer composietmateriaal, die naar verwachting minder dan de helft zal wegen dan een conventionele stalen romp. ‘Het gaat bij RAMSSES om de toepassing van geavanceerde en innovatieve materialen, met de nadruk op lichtgewicht en het gebruik van composiet’, verduidelijk Arnold de Bruijn sectormanager bij de branchevereniging Netherlands Maritime Technology (NMT), een van de deelnemende partijen van RAMSSES.

‘Het grootste discussiepunt rond het toepassen van composiet is de brandveiligheid. Het materiaal is niet de bron van een brand, maar als er ergens brand ontstaat is het bijvoorbeeld van belang te weten hoelang een composiet intact blijft. Onder meer door het combineren met andere materialen of door isolatie kan je ook voorkomen dat het composiet zelf gaat branden.’

Lichtgewicht cabine
Behalve de scheepsromp zijn er nog twaalf andere scheepsonderdelen waarbij composietmaterialen of geavanceerde metaalachtige materialen een gewichtsbesparing moeten opleveren. Bijvoorbeeld door propellerbladen te fabriceren met behulp van 3D printtechniek het ontwikkelingen van lichtgewicht cabines en het uitrusten van cruiseschepen met lichtgewicht scheepsdekken van speciaal staal met grote treksterkte. ‘Een punt van aandacht is ook in hoeverre de bestaande regelgeving de toepassing van de nieuwe materialen afremt’, verklaart De Bruijn. ‘Als je binnen de scheepsbouw een ander materiaal wilt gebruiken dan staal, kost dat veel tijd, omdat je voor iedere toepassing afzonderlijk moet aantonen dat deze equivalent veilig is. NMT zal onder meer een bijdrage gaan leveren aan de vorming van nieuwe regelgeving.’

Aan het RAMSSES-project doen 36 partners uit twaalf landen mee; andere Nederlandse deelnemers zijn scheepswerf Damen Gorinchem, Damen Schelde Naval Shipbuilding, Airborne Composites, Infracore Company en TNO.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten