Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

De uitdagingen van een start-up

Woensdag, 10 januari 2018 04:41
De uitdagingen van een start-up
Het exoskelet van Laevo ondersteunt de rug van mensen die voorovergebogen werken of veel moeten bukken. Dat voorkomt rugpijn en uitval. Maar de marketing blijkt lastig. ‘Geen enkel bedrijf wil geassocieerd worden met rugklachten’.

‘Ik wil hem niet meer missen’. John Theune steekt geroutineerd zijn armen door de schouderbanden van zijn exoskelet en klikt het borststuk dicht. ‘Bij klussen die ik thuis doe denk ik ook vaak: had ik mijn Laevo maar hier’. 



John Theune is assemblage-specialist bij Boers & Co, dat fijnmechanische producten en fijnplaatwerk produceert en monteert, zoals een operatiestoel voor poliklinische ingrepen of het binnenwerk van gasmeters. Sinds anderhalf jaar werkt Theune met de Laevo, een harnas dat de rug ontziet bij veelvuldig bukken en tillen. ‘Ik wil graag gezond blijven, sport veel en let op mijn voeding. Dan is het fijn als je een werkgever hebt die vindt dat je ook in je werk op je gezondheid moet letten’. 

Anders dan het dragen van een helm of veiligheidsschoenen is de Laevo niet wettelijk verplicht. Boers & Co heeft er twee in gebruik, maar dat aantal zal snel toenemen, verwacht Theune. ‘Mensen moeten gewoon wennen aan het idee. Uiteindelijk zal het net zo gewoon zijn als een autogordel’.

Uitdaging 1; Marketing van een product tegen rugklachten
Uitdaging 2; Bredere inzetbaarheid van het product
De Laevo is een uitvinding van de gelijknamige start-up. De naam Laevo is afgeleid van het Latijnse woord voor verlichten of verminderen. Die naam is goed gekozen: het volledig mechanische exoskelet weegt maar 3 kg en ontlast de rugspieren met 40% door ondersteuning te bieden in de onderrug, op de bovenbenen en de borst. De steunen zijn verbonden met flexibele stangen die meebuigen tijdens het bukken. Ze zijn in hoogte verstelbaar zodat ze goed aangepast kunnen worden aan de lichaamslengte van de gebruiker. ‘Dit zijn hoogtechnologische producten’, vertelt gebruiker Theune. Boers & Co is niet alleen afnemer, maar doet ook de assemblage voor Laevo. Als monteur weet Theune precies hoe het exoskelet in elkaar zit. Ter hoogte van het heupgewricht bevindt zich de ‘smartjoint’, het slimme gewricht met daarop een schakelaar, waarmee de mate van ondersteuning te regelen en helemaal uit te zetten is. ‘Dat is de blackbox’, zegt Theune. ‘Daarin zit het geheim van Laevo’. En dat is het 
veersysteem. 



De start-up ontstond in 2013 uit zusterbedrijf Intespring, dat zeven jaar eerder werd opgericht door Boudewijn Wisse, Rogier Barents en Wouter van Dorsser. De drie vrienden vonden elkaar tijdens hun studie aan de TU Delft in een gedeelde passie: veertechnologie. ‘We begonnen met keukenkasten en stoelen, maar schoven steeds meer op richting het lichaam’, zegt Wisse. De 39-jarige ondernemer studeerde industrieel ontwerpen en specialiseerde zich in industriële vormgeving voor de medische sector. ‘Mijn passie ligt daar waar mens en techniek samenkomen. Mensen worden gelukkig van werken. En de Laevo zorgt ervoor dat ze dat kunnen doen zonder klachten te krijgen’.

In 2013 startte Wisse met Laevo. Zorgverzekeraar Achmea stapte al snel in als minderheidsaandeelhouder. Hoewel de Laevo in eerste instantie werd ontwikkeld voor gebruik in de zorg, bleek de ziekenhuisomgeving te complex voor de acceptatie van het systeem. ‘Verpleegkundigen met een exoskelet aan kregen voortdurend de vraag of ze zelf patiënt waren’, lacht Wisse. 

De eerste verkopen realiseerde de start-up in 2015 dus in de industriesector. ‘Mensen zijn daar al gewend om speciale kleding te dragen, zoals een helm of schoenen met stalen neuzen’, zegt Wisse. ‘En de werkomgeving is eenvoudiger met een vast team. Daar kan het exoskelet rustig uitgeprobeerd worden’. Toch wil de ondernemer uiteindelijk weer terugkeren naar de zorgmarkt, omdat het probleem van rugklachten juist hier het grootst is.

Inmiddels heeft Laevo 500 skeletten verkocht aan klanten zoals logistiek dienstverlener Geodis, landbouwmachineproducent John Deere en autofabrikanten Daimler-Benz en Audi. Afhankelijk van het model kost een exoskelet tussen de € 2000 en € 3000. 
‘Het nog niet zo dat er honderden Laevo’s tegelijk besteld worden’, zegt financieel directeur Hanneke Loefs-Mos. Daarvoor is het product nog te onbekend. ‘Maar bij veel bedrijven in de logistiek, posterijen, vliegtuigbouw en warenhuizen worden testen uitgevoerd’. ‘Het is een groeimarkt’, vult Wisse aan. ‘Maar het is ook een voorzichtige markt. Potentiële klanten willen het eerst uitproberen en vaak ook een wetenschappelijke validatie van de functionaliteit van het product. Onze doorlooptijden zijn dan ook lang, wat niet gemakkelijk is voor een start-up’.
Daar komt bij dat elke sector zijn eigen wensenlijstje voor heeft voor een skelet. ‘De offshore wil dat de Laevo tegen zout water kan. Maar voor de zorg en de voedselindustrie is de hygiëne weer heel belangrijk’, zegt Wisse. ‘Zo vraagt elke specifieke omgeving om nieuwe deeloplossingen. Daar gaat veel tijd in zitten’. 

Ook de marketing gaat niet vanzelf. Hoewel de Laevo ontwikkeld is om rugpijn te voorkomen zijn bedrijven huiverig om geassocieerd te worden met gezondheidsklachten. Toch verwacht Loefs-Mos dat de omzet van Laevo van € 550.000 in 2018 ruim zal verdubbelen. Concurrentie heeft de start-up vooral in het buitenland. Het Amerikaanse Strong Arm Technologies haalde recent een investering van $4,5 mln op. De Nederlandse concurrenten hebben vaak een andere toepassing. Zo maakt het Delftse Project March een exoskelet waarmee dwarslaesie-patiënten weer kunnen lopen, en ontwikkelt Skel Ex, ook uit Delft, een robotarm voor het ondersteunen van bovenhandse werkzaamheden.  De toenemende automatisering in de industrie en logistiek kan de groei drukken, maar Wisse is hier niet bang voor. ‘Er zijn zes miljoen verzorgers aan bed in Europa. Er zijn miljoenen orderpikkers, lassers, mensen in de bouw: die verdwijnen allemaal niet zomaar opeens’. En volgens Loefs-Mos kan de afzetmarkt in de toekomst nog verschuiven. ‘Maar de Laevo heeft een brede potentiële markt. Zelfs als die 10% geautomatiseerd wordt, dan nog blijft het een blue ocean’.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen