Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Betonnen fietsbrug uit de printer

Maandag, 03 juli 2017 10:48
Betonnen fietsbrug uit de printer
Aan de TU Eindhoven werkt hoogleraar Theo Salet al langer aan een procedé van 3D-betonprinten. De daar ontwikkelde techniek wordt nu voor het eerst door bouwbedrijf BAM toegepast in een concreet project, zij het nog wel voorzichtig. Het gaat om een nieuwe fietsbrug over de Peelse Loop bij het Brabantse Gemert. De burg is 8 m lang en 3,5 m breed. Een relatief klein project zonder zwaar verkeer, maar wel het begin van gebruik van deze nieuwe productiemethode. Ingenieursbureau Witteveen+Bos maakte het ontwerp van de brug.



Vormvrijheid
‘De voordelen van printen zijn groot’, zegt Bert Ooms van BAM-Infra. 'Voor het storten van de brug hebben we geen bekisting nodig, alleen de beide brughoofden bouwen we nu nog traditioneel met een bekisting.’ 3D-printen geeft ook een veel grotere ontwerpvrijheid. ‘De brug is hol, wat met bekisting vrijwel niet is te doen, en dat scheelt dus gewicht en materiaal, terwijl we niets inboeten aan sterkte.’



De brug wordt opgebouwd uit acht elementen van één meter lang. De betonprinter van de TU Eindhoven produceert die verticaal: elke printgang voegt een centimeter beton toe, dat met het beton dat er al ligt vervolgens één geheel vormt. ‘De TU heeft een printprocédé ontwikkeld waarmee het beton uiteindelijk dezelfde eigenschappen krijgt als bij het storten.’ Na het drogen worden die elementen tegen elkaar gezet en voorzien van trekstangen. Het geheel gaat vervolgens naar Gemert en wordt daar tussen de twee brughoofden geplaats, waarna de trekstangen op spanning worden gebracht.

Rondreizende printer
Voor de toekomst voorziet Ooms dat de printer naar de bouwlocatie gaat, daar het gewenste product maakt, en vervolgens verkast naar het volgende werk. ‘Afhankelijk van het soort brug kan dat enorm gaan schelen in de bouwtijd.’ Salet werkt momenteel aan de mogelijkheid om zowel het beton als de wapening te printen. De fietsbrug wordt september in gebruik genomen. Fietsbruggen blijken overigens populair om nieuwe bouwmaterialen uit te proberen. Zo had de TU EIndhoven vorig jaar de primeur van een fietsbrug gemaakt van biocomposiet.


Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten