Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Vliegwiel als batterij voor Rotterdamse havenkraan

Woensdag, 12 januari 2022 03:07
Vliegwiel als batterij voor Rotterdamse havenkraan

In de haven van Rotterdam wordt een havenkraan uitgerust met een vliegwiel. Hierin kan het apparaat de (rem-)energie die vrijkomt bij het vieren van een last tijdelijk opslaan, om deze te hergebruiken als er weer moet worden getakeld.

 

 

Dankzij deze ingreep is het mogelijk de hijskraan, die nu nog deels op diesel en deels op elektriciteit draait, volledig elektrisch te maken. Dit levert een besparing in de CO2-uitstoot op van vijfhonderd ton per jaar, schrijft het Rotterdamse bedrijf S4 Energy dat het zogeheten KINEXT-vliegwiel levert in een persbericht. Zonder het vliegwiel zou voor het elektrificeren van de kraan een verzwaring van de elektriciteitsnetaansluiting nodig zijn.

Bewegingsenergie
De technologie om energie op te slaan in een vliegwiel is bepaald niet nieuw – wij schreven er jaren geleden al over (De Ingenieur, 3 mei 2013), maar is nog niet eerder op deze manier ingezet. De energie wordt bij deze technologie opgeslagen als de bewegingsenergie van een snel ronddraaiende schijf. Andersom kan het apparaat stroom leveren door af te remmen, waarbij de motor als generator fungeert. Het KINEXT-vliegwiel heeft een doorsnede van 2,5 meter, en kan bij een piekvraag meteen energie leveren. Dat zorgt ervoor dat de vraag richting het netwerk laag en constant wordt. ‘Tot nu toe is dit KINEXT- vliegwiel gebruikt om de netwerkfrequentie van Tennet te stabiliseren’, vertelt contactpersoon Karin Husmann desgevraagd. ‘Nu is er voor het eerst een overeenkomst afgesloten, met United Waalhaven terminals (UWT), om er een kraan mee uit te rusten.’

Niet volledig
Het vliegwiel komt op de kade te staan, en wordt elektrisch verbonden met zowel de kraan als het elektriciteitsnet. ‘De teruggeleverde energie bij het laten vieren van een last is namelijk niet voldoende om de volgende hijsbeweging helemaal te kunnen voorzien’, legt Husmann uit. ‘De rest van de benodigde energie komt uit het net. Maar omdat het vliegwiel het piekvermogen levert, is het niet nodig om de netaansluiting te verzwaren.’

Bron: Ingenieur

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen