Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Viaduct in Leeuwarden voorspelt eigen levensduur

Vrijdag, 18 oktober 2019 09:56
Viaduct in Leeuwarden voorspelt eigen levensduur
Het Stephenson viaduct in Leeuwarden wordt een ‘slim’ viaduct: een smart bridge. Tientallen sensoren maken de brug zelf-voorspellend als het gaat om de restlevensduur en de actuele onderhoudsstaat. De sensoren in het viaduct komen ook met data over omgevingsfactoren zoals verkeersintensiteit, temperatuur en belasting.






Nederland telt honderden viaducten en bruggen die in de jaren zestig zijn gebouwd. Veel van deze viaducten en bruggen bereiken in de komende decennia hun theoretische ‘einde’ levensduur. Hiermee staan Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen voor een enorme vervangingsopgave. Het Smart Bridge-concept helpt om meer inzicht te krijgen in de draagkracht van de constructie en om te voorspellen hoe lang bruggen en viaducten nog mee kunnen.

Levensduur
Het Stephensonviaduct is een belangrijke schakel voor het wegverkeer in en uit de Friese hoofdstad. Het 170 meter lange viaduct werd in 1963 opengesteld en bereikt in theorie in 2043 het einde van zijn levensduur. Maar de theorie is niet altijd een weergave van de praktijk. De gemeente Leeuwarden wil daarom inzichtelijk hebben wat de actuele conditie en restlevensduur is op basis van de werkelijke belasting.

Sensoren
Het viaduct wordt daarom binnenkort uitgerust met tientallen sensoren. Deze sensoren verzamelen real-time data die inzicht geven in de staat van het viaduct, maar ook informatie over omgevingsfactoren zoals verkeersintensiteit, temperatuur en belasting. Van al deze gegevens worden rekenmodellen gemaakt die nauwkeurig voorspellen wat de actuele staat van het viaduct is en wanneer het viaduct moet worden vervangen.

De meetwaarden geven een goede indicatie van de actuele conditie van de brug. De gemeente kan het beheer en onderhoud van de brug zo specifiek afstemmen op die onderdelen waar onderhoud écht nodig is. Hiermee is de veiligheid van het viaduct op de korte en lange termijn te bepalen. Daarnaast bespaart deze werkwijze op onderhoudskosten. De gegevens van het Stephensonviaduct zijn terug te vinden in de GBI-beheersoftware van Antea Group. Smart Bridge Leeuwarden is een innovatieproject van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en de gemeente Leeuwarden.

Met dank aan Bouwenuitvoering

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen