Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Robotarm biedt voedingsindustrie de helpende hand

Woensdag, 22 januari 2020 01:30
Robotarm biedt voedingsindustrie de helpende hand
Technologie kan personeelstekort helpen voorkomen! Technologie speelt een steeds grotere rol in de voedingsproductie. Binnen de industrie groeit vooral het gebruik van robotica en data-technologie. Dat draagt bij aan de betaalbaarheid van voeding en aan transparantie over herkomst en productie.






De meerderheid van de Nederlandse consumenten wil meer weten over de productie van zijn voeding. Data-technologie helpt voedingsproducenten om meer informatie uit de keten te delen. Voor Nederlandse fabrikanten is de inzet van nieuwe technologieën niet alleen nuttig, het is ook noodzakelijk om concurrerend te blijven. Robotisering en digitalisering verhogen de productiviteit van medewerkers en helpen om toekomstige personeelstekorten te voorkomen. Dit stelt de publicatie Foodtech: robotarm biedt voedingsindustrie de helpende hand.

Robots en data-analyses steeds vaker ingezet
De afnemers van de voedingsindustrie, zoals supermarkten, stellen steeds striktere producteisen en vragen om grotere volumes tegen lage prijzen. Door jaarlijks 1,4 miljard euro in productietechnologie te investeren lukt het Nederlandse voedingsfabrikanten om de arbeidsproductiviteit te verhogen en aan de vraag uit de markt te voldoen. De productiviteitsgroei is niet uitgeput. Momenteel maakt circa een op de vier fabrikanten gebruik van robotica en/of big-data-analyses. Een verdere stijging ligt in het verschiet. De opkomst van artificial intelligence levert de denkkracht om productieprocessen efficiënter te maken en de verkopen van robots aan de voedingsindustrie stijgen.

Consument wil meer weten over productie van zijn voeding
De bijdrage van productietechnologie aan voeding is voor de consument vaak niet zichtbaar. Informatie over de productiestappen en de schakels in de voedingsketen vindt nog maar beperkt zijn weg naar de consument. De meerderheid (52%) van de respondenten in de ING Vraag van Vandaag zegt meer te willen weten over de productie van zijn of haar voeding. Data-technologie faciliteert de uitwisseling van informatie in de keten waardoor meer voedingsmiddelen tot op productniveau te traceren zijn. “Meer transparantie over de herkomst en productie van voeding helpt de afstand tussen producent en consument te overbruggen. Door RFID chips is het bijvoorbeeld mogelijk om vleesproducten van bron tot bord te volgen. Daarvoor is vaak wel verregaande samenwerking binnen de productieketen nodig”, stelt Ceel Elemans Sector Banker Food & Agri bij ING.

Vergrijzing stelt voedingsindustrie voor personeelsuitdaging
Op het gebied van personeel staat de voedingsindustrie voor een dubbele uitdaging. Ruim een kwart van de 150.000 werknemers gaat tussen nu en 2030 met pensioen. Tegelijkertijd vragen steeds complexere productieprocessen om scholing van personeel en om instroom van medewerkers met nieuwe kennis en vaardigheden. Technologie kan mensen zwaar werk uit handen nemen, de arbeidsproductiviteit naar een hoger niveau tillen en het risico op toekomstige personeelstekorten helpen verkleinen. Een verdere groei van de investeringen is daarbij van belang. Bij een toename van de investeringen tot 2 miljard euro in 2030 verwacht het ING Economisch Bureau dat bijna de helft van de toekomstige personeelsbehoefte via technologische innovatie kan worden ingevuld. Ceel Elemans: “Internationaal concurrerend blijven lukt de sector alleen als men én de investeringen in productietechnologie weet te verhogen én de instroom van technisch en analytisch personeel weet te vergroten”.

DOWNLOAD

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen