Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

RET opent nieuwe werkplaats aan de Kleiweg

Woensdag, 13 februari 2019 10:12
RET opent nieuwe werkplaats aan de Kleiweg
Precies twee jaar na de start van de sloop van de oude werkplaats nam de RET onlangs een moderne nieuwe werkplaats in gebruik aan de Kleiweg in Rotterdam. Het oude gebouw, dat ook gediend heeft als hoofdkantoor, voldeed niet meer aan de eisen.





De opening door directeur Maurice Unck en de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit gebeurde bijna zestig jaar nadat de RET de werkplaats overnam van spoorwegfabrikant Allan. Met de nieuwe faciliteit kan de RET weer even vooruit. In de werkplaats doet de RET al decennialang het groot onderhoud aan trams en metro’s. In die periode is het aantal reizigers sterk gegroeid en zijn de metro’s langer geworden. Die langere metro’s pasten niet meer in de oude werkplaats. Daarom is twee jaar geleden begonnen met de bouw van een nieuwe werkplaats. Door een nieuw pand te bouwen kan de RET de beschikbare ruimte op de locatie ook beter benutten.

Nieuwe spooraansluiting
In 2018 is ook een nieuwe spooraansluiting gemaakt naar de RET-werkplaats. Die was nodig om de metro’s die vanaf begin 2019 voor onderhoud naar de nieuwe werkplaats gaan, direct via het spoor naar binnen te kunnen rijden. Voorheen gebeurde dat volgens de RET of over de weg met een dieplader of over het NS-spoor en een aftakking daarvan voor het laatste stukje. Die aftakking is opgeheven en nu heeft de RET een aftakking van de eigen metrolijn.

Na de opening van de nieuwe garage gaan de werkzaamheden op het omliggende terrein nog even door. Dit terrein wordt geschikt gemaakt, zodat eind 2019 de eerste reeks elektrische bussen hiervandaan kunnen vertrekken. Het nieuwe gebouw vergde een investering van 56 miljoen euro. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag betaalde 14 miljoen euro van die kosten. Bijzonder is dat het nieuwe gebouw lichtdoorlatende gevels heeft, zodat de activiteiten aan de buitenkant zichtbaar zijn.

Wij lazen dit op Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen