Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

ProRail: Veiligheid in het geding door uitgesteld onderhoud aan het spoor

Woensdag, 10 april 2019 01:33
ProRail: Veiligheid in het geding door uitgesteld onderhoud aan het spoor
Volgens spoorbeheerder ProRail is er in de afgelopen jaren minder onderhoud aan het spoor en wissels gepleegd dan gepland. Wanneer vervanging nog langer wordt uitgesteld, kan dit mogelijk veiligheidsissues gaan opleveren. Dat meldt ProRail in een rapport aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit november dat tot nu toe nog niet openbaar is gemaakt. Dat stelt Spoorpro op haar website.


In het rapport wijst ProRail op verschillende recente storingen en problemen. Doordat er meer en zwaardere treinen rijden, zit de elektriciteitsvoorziening volgens de spoorbeheerder aan zijn grens. Onder meer de brand in het onderstation bij Roosendaal begin 2017 wordt in het rapport genoemd.

Dat er minder is vervangen komt volgens ProRail onder meer door prijsstijgingen bij spooraannemers. Er is veel vraag vanuit omringende landen. “Indexering is er niet en door de toegenomen marktspanning stijgen de prijzen op sommige onderdelen met wel 30 procent”, aldus ProRail. De spoorbeheerder zegt hierdoor sneller dan gepland door zijn budgetten heen te zijn.

Verdeling onderhoud en vernieuwing
Volgens ProRail is de huidige technische staat van de infra goed, maar is het onmogelijk om dit niveau vast te houden wanneer het aantal reizigers toeneemt en er meer en snellere treinen gaan rijden. “De komende jaren moeten we onze strategie aanpassen om dezelfde kwaliteit te kunnen blijven bieden. Nu is de verdeling tussen onderhoud en vernieuwing 50-50. Omdat de afgelopen jaren vervangingen van het spoor en spoorsystemen zijn uitgesteld, moet er extra geld gestoken worden het vernieuwen van spoor, wissels, bovenleidingen en technische installaties.”

In stand houden
In een reactie aan het FD dat vandaag over het rapport berichtte, onderschrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat de noodzaak van meer investeringen in het spoor. “Van de ambities voor de toekomst van ons OV die we onlangs kenbaar maakten, is altijd duidelijk geweest dat hier investeringen bij horen”, laat ze weten aan de krant. “Die zitten ‘m inderdaad in de eerste plaats in het in stand houden van het goede niveau zoals we dit nu kennen, het beter benutten en ten slotte uitbreiden waar nodig.”

De situatie op het spoor wordt aanstaande donderdag besproken in de Tweede Kamer. De staatssecretaris laat via haar woordvoerder weten dat de inhoud van het rapport morgen niet op het programma staat, maar dat dit naar aanleiding van berichtgeving in het FD vast kort besproken wordt. “Eind april verschijnt er een rapport van de Inspectie Leefmilieu en Transport over hetzelfde onderwerp. We willen beide rapporten kort daarop uitgebreid behandelen in de Tweede Kamer.”

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen