Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Nieuw ontwerp studenten-hyperloop

Woensdag, 20 februari 2019 09:35
Nieuw ontwerp studenten-hyperloop
Het studententeam Delft Hyperloop heeft het nieuwste ontwerp gepresenteerd voor een karretje dat op topsnelheid door een vacuümbuis vliegt. Het model is compact en krachtig en zou in staat moeten zijn binnen een nieuw snelheidsrecord te vestigen.

In het Delftse Museum Prinsenhof lieten de 39 studenten zien wat ze de afgelopen maanden hebben gedaan. Een nieuw karretje voor de hyperloop én een plan om het vervoersmiddel ook in de echte wereld uit te voeren.

De toekomst van transport
De hyperloop is een transportidee van multimiljardair Elon Musk (CEO van Tesla en SpaceX). In een vacuümbuis kunnen kleine karretjes (pods) op hoge snelheid bewegen, en zo binnen no time van A naar B reizen. Sneller dan de trein en mogelijk minder vervuilend dan de auto en het vliegtuig. Volgens sommigen is dit de toekomst van transport. Maar voor het zover is zal er veel innovatie nodig zijn. Musk schreef namens SpaceX eerder al wedstrijden uit, om de ontwikkeling van de pods (via studententeams) vooruit te helpen. Ook dit jaar komt er zo'n competitie, en het nieuwe Delftse team hoopt hier met het nieuwe design aan mee te doen.

Topsnelheid
Doel is om de huidige topsnelheid van een hyperloop-karretje, 467 km/h, te verbreken. In theorie kan het voertuig in de vacuümbuis snelheden van meer dan 1000 km/h bereiken. Maar bij eerdere wedstrijden werden dat soort snelheden niet gehaald. Het Delftse team wil het record verbreken met een krachtiger motor in een kleinere pod. Omdat snelheid de focus is, hoeven ze niet direct na te denken over de ruimte voor personen of vracht in de pod. Dat geeft ze meer vrijheid bij het ontwerpen.


Sterk als een tank, licht als een motorfiets
‘We hebben het ontwerp van het vorige team in de kern hetzelfde gehouden. Het voertuig wordt aangedreven door elektromotoren en aandrijfwielen en remt door middel van wrijving tussen de remschijven en de aluminium baan. Maar de motor is beter’, vertelt chief engineer Elja Ebbens. ‘Dit jaar hebben we vooral geprobeerd de pod zo licht en compact mogelijk te maken. Op die manier haal je zo veel mogelijk vermogen uit het voertuig. Door het lichtere gewicht kunnen we sneller optrekken en halen we dus eerder de topsnelheid.’ Hoe veel sneller ze gaan kan Ebbens uit concurrentieoverwegingen niet zeggen. 'Maar de voorganger, de Atlas 01, had een vermogen per gewicht van 1.4 MW/kg. De nieuwe pod is tientallen kilo's lichter én heeft meer vermogen.' Snel optrekken is geen overbodige luxe, want de pods zullen bij de SpaceX-wedstrijd maar een kilometer hebben om de hoogste snelheid te bereiken. 

Spannend moment
Komende week horen de studenten of hun ontwerp goed genoeg is om mee te doen. Is dat het geval, dan kunnen ze het ontwerp daadwerkelijk produceren, verschepen naar de VS en strijden om de eerste plek in de wedstrijd.

Dank aan De Ingenieur voor deze update

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen