Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Meer impactvolle storingen in eerste helft van 2018

Woensdag, 17 oktober 2018 05:14
Meer impactvolle storingen in eerste helft van 2018
In het eerste halfjaar van 2018 waren er meer impactvolle storingen dan in dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit de halfjaarverantwoording van ProRail. In het eerste halfjaar van 2017 ging het om 321 storingen, in 2018 zijn dat in dezelfde periode er 334. De spoorbeheerder verwacht dat het aantal storingen nog wel binnen de norm van 610 per jaar blijft, omdat er vanaf augustus extra maatregelen in werking treden om het aantal verstoringen te beperken.


ProRail geeft in het rapport aan dat het aantal storingen is gestegen, doordat er meer treinen op het spoor zijn gaan rijden. Daardoor hebben incidenten die voorheen slechts een kleine vertraging tot gevolg hadden, nu een veel grotere impact.

Op de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt bijvoorbeeld sinds december 2017 iedere tien minuten intercitytrein, als onderdeel van het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De komende jaren komen daar meerdere trajecten bij, waaronder Schiphol-Utrecht-Nijmegen en Alkmaar-Amsterdam.

Verbeteringen
Toch denkt de spoorbeheerder het aantal verstoringen verder terug te kunnen dringen. ProRail heeft in het eerste halfjaar van 2018 verbeteringen doorgevoerd naar aanleiding van een voorwaardelijke boete. Dit doet de spoorbeheerder op basis van vier pijlers: preventie van storingen, versnellen van herstel van de infrastructuur, betere bijsturing van de treindienst tijdens het herstel en snellere opstart van de treindienst na het herstel.

ProRail heeft voor elke pijler aanvullende maatregelen geformuleerd, die vanaf augustus zijn geïmplementeerd. Volgens de spoorbeheerder zullen deze in het tweede helft van 2018 hun vruchten afwerpen. Daardoor blijft het aantal impactvolle storingen binnen de norm, zo is de verwachting.

Minder hinder
Ook werkt ProRail binnen het programma Toekomstbestendig Werken Aan het Spoor (TWAS) aan maatregelen om de hinder voor gebruikers van het spoor als gevolg van werkzaamheden te verminderen. Door bijvoorbeeld werkzaamheden te combineren of juist slimmer op te knippen, kan de hinder voor reizigers in 2019 met bijna 20 procent dalen, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Van Veldhoven wil verder nog geen oordeel vormen over de prestaties van de spoorbeheerder tot nu toe. Dat gebeurt pas als de prestaties over het hele jaar bekend zijn.

Boete
Van Veldhoven legde ProRail begin 2018 een voorwaardelijke boete op van bijna 1,3 miljoen euro omdat de spoorbeheerder het aantal storingen die reizigers trof niet onder de norm hield. De jaarlijkse norm is 610, maar spoorgebruikers ondervonden in 2017 627 keer hinder door storingen.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen