Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Lasnaden inspecteren met cobot-ondersteuning

Donderdag, 18 juni 2020 01:00
Lasnaden inspecteren met cobot-ondersteuning
Een samenwerking tussen mens en cobot kan veel voordelen opleveren bij de inspectie van lasnaden. Dat stellen Fraunhofer HHI in Berlijn en Volkswagen in een gezamenlijk onderzoeksproject EASY COHMO (Ergonomics Assistance Systems for Contactless Human-Machine-Operation).






De inspectie van lasnaden in de automotive is decennia lang onveranderd gebleven. Allereerst moet elk onderdeel handmatig worden vastgezet in een roterende klem, zodat het vanuit alle hoeken kan worden geïnspecteerd. Dit brengt onvermijdelijk met zich mee dat de medewerker niet-ergonomische posities moet innemen, wat kan leiden tot overbelasting of blessures. Bovendien wordt voor deze complexe procedure slechts een korte tijd uitgetrokken, wat een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van de inspectie.

Communicatie met gebaren
In de toekomst zal de inspectie interactiever worden.  Cobots zullen zware onderdelen vasthouden en in een positie manoeuvreren waarna medewerkers deze op een ergonomische manier kunnen inspecteren. De cobots hebben minstens zes assen waardoor ze een onderdeel in alle mogelijke richtingen kunnen bewegen, draaien en kantelen. Ze halen automatisch een onderdeel uit de lijn en bieden het ter inspectie aan. De medewerker zal met de cobot communiceren door middel van gebaren om het onderdeel in de gewenste positie te brengen. Ze kunnen hun aandacht daardoor richten op het opsporen van defecten en zullen minder defecten over het hoofd zien.

Multimodale besturing
Op basis van de positie en gebaren van de medewerker berekent de software de benodigde beweging van de robotarm. Dit zorgt ook voor de veiligheid van de gebruiker. Wanneer de medewerker bijvoorbeeld niet meer direct naar het onderdeel kijkt, stopt de software uit voorzorg de robotarm.

“De robot kan ook worden ingesteld om te reageren op gepersonaliseerde instructies”, legt Paul Chojecki, projectmanager bij Fraunhofer HHI, uit. “Onze nieuwe interface is in staat om de individuele gebaren en spraakcommando’s van een gebruiker te verwerken. Dit betekent dat het systeem snel kan worden aangepast aan de specifieke eisen van een werkstation”.

Statistische evaluatie
In de huidige inspectieprocedure ontbreekt vaak een systematische registratie van defecten, omdat er zeer weinig geformaliseerde uitwisseling van informatie tussen de verschillende medewerkers plaatsvindt. Volgens onderzoekers van Fraunhofer HHI wordt het mogelijk om via gebaren virtueel de defecten op het onderdeel te markeren en te visualiseren waarna in 3D de input kan worden opgeslagen. Gebreken worden op die manier direct nauwkeurig in het systeem verzameld en vervolgens statistisch geëvalueerd. Dit betekent dat systematische defecten sneller worden geïdentificeerd en daardoor in de lasfase kunnen worden geëlimineerd.

Bron: PTindustrieelmanagement

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen