Een samenwerking tussen mens en cobot kan
veel voordelen opleveren bij de inspectie van lasnaden. Dat stellen
Fraunhofer HHI in Berlijn en Volkswagen in een gezamenlijk
onderzoeksproject EASY COHMO (Ergonomics Assistance Systems for
Contactless Human-Machine-Operation).
De inspectie van lasnaden in de automotive
is decennia lang onveranderd gebleven. Allereerst moet elk onderdeel
handmatig worden vastgezet in een roterende klem, zodat het vanuit alle
hoeken kan worden geïnspecteerd. Dit brengt onvermijdelijk met zich mee
dat de medewerker niet-ergonomische posities moet innemen, wat kan
leiden tot overbelasting of blessures. Bovendien wordt voor deze
complexe procedure slechts een korte tijd uitgetrokken, wat een
negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van de inspectie.
Communicatie met gebaren
In de toekomst zal de inspectie
interactiever worden. Cobots zullen zware onderdelen vasthouden en in
een positie manoeuvreren waarna medewerkers deze op een ergonomische
manier kunnen inspecteren. De cobots hebben minstens zes assen waardoor
ze een onderdeel in alle mogelijke richtingen kunnen bewegen, draaien en
kantelen. Ze halen automatisch een onderdeel uit de lijn en bieden het
ter inspectie aan. De medewerker zal met de cobot communiceren door
middel van gebaren om het onderdeel in de gewenste positie te brengen.
Ze kunnen hun aandacht daardoor richten op het opsporen van defecten en
zullen minder defecten over het hoofd zien.
Multimodale besturing
Op basis van de positie en gebaren van de
medewerker berekent de software de benodigde beweging van de robotarm.
Dit zorgt ook voor de veiligheid van de gebruiker. Wanneer de medewerker
bijvoorbeeld niet meer direct naar het onderdeel kijkt, stopt de
software uit voorzorg de robotarm.
“De robot kan ook worden ingesteld om te
reageren op gepersonaliseerde instructies”, legt Paul Chojecki,
projectmanager bij Fraunhofer HHI, uit. “Onze nieuwe interface is in
staat om de individuele gebaren en spraakcommando’s van een gebruiker te
verwerken. Dit betekent dat het systeem snel kan worden aangepast aan
de specifieke eisen van een werkstation”.
Statistische evaluatie
In de huidige inspectieprocedure ontbreekt
vaak een systematische registratie van defecten, omdat er zeer weinig
geformaliseerde uitwisseling van informatie tussen de verschillende
medewerkers plaatsvindt. Volgens onderzoekers van Fraunhofer HHI wordt
het mogelijk om via gebaren virtueel de defecten op het onderdeel te
markeren en te visualiseren waarna in 3D de input kan worden opgeslagen.
Gebreken worden op die manier direct nauwkeurig in het systeem
verzameld en vervolgens statistisch geëvalueerd. Dit betekent dat
systematische defecten sneller worden geïdentificeerd en daardoor in de
lasfase kunnen worden geëlimineerd.
Bron: PTindustrieelmanagement