Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

InTraffic levert nieuwe onboard-software voor GVB

Donderdag, 06 december 2018 12:26
InTraffic levert nieuwe onboard-software voor GVB
InTraffic gaat in opdracht van stadsvervoerder GVB de onboard-software van het Exploitatie Beheer Systeem voor bussen en trams in Amsterdam leveren. Dit systeem ondersteunt onder meer bus- en trambestuurders bij de uitvoering van hun ritten en geeft actuele reisinformatie voor de reiziger weer.





De huidige versie van het Exploitatie Beheer Systeem (EBS) stamt uit de periode 2001-2005 en is aan het einde van de levensduur. Vanwege de hoeveelheid knelpunten van het huidige systeem, de technologische ontwikkelingen en de aanschaf van nieuwe trams, wil GVB het systeem vervangen.

InTraffic kwam bij de aanbesteding als beste uit de bus. Stefan Molenaar licht de werking van een Exploitatie Beheer Systeem toe: “Naast de weergave van informatie voor de bestuurders en reizigers communiceert EBS met de verkeersleiding, waardoor plandata kan worden ingelezen en de uitvoering van de ritten kan worden gemonitord. Het systeem stuurt verder de betalingsterminals voor de OV-chipkaart aan.”

Communicatiestandaard
Het nieuwe Exploitatie Beheer Systeem is gebaseerd op de ITxPT-communicatiestandaard, GIVA genoemd bij GVB. “Dit is een nieuwe Europese communicatiestandaard, waardoor het mogelijk is om alle apparatuur aan boord van bussen en trams via deze standaard te laten communiceren”, licht hij toe. “In de oude situatie stuurden onboard-systemen ieder voor zich informatie naar de wal. In de nieuwe situatie wordt een integratieplatform geïntroduceerd en stuurt nog maar één systeem informatie naar de wal.”

“Deze oplossing is innovatief en kostenbesparend, want er is minder apparatuur aan boord van de voertuigen nodig”, stelt Informatiemanager Jan Luijben van GVB. “Doordat we met één standaard werken en software scheiden van hardware, zijn we minder gebonden aan één leverancier. Hierdoor is er geen sprake is van vendor lock-in. Dit geeft meer ruimte voor marktwerking.” Voor de bus- en trambestuurder gaat het er ook anders uitzien, vertelt Luijben. “Op dit moment wordt informatie bij de bestuurder nog op verschillende schermen weergegeven. De reis, rit- en verkoopinformatie wordt straks op één scherm getoond.”

Positiebepaling
De door InTraffic te ontwikkelen software voor de positiebepaling (in ITxPT termen AVMS genoemd) is een cruciale stap in het project, legt de Informatiemanager uit. “AVMS is het bronsysteem voor de andere systemen aan boord die hier hun informatie uithalen, zoals de reisinformatie en het in- en uitchecken bij de verschillende haltes.”

GVB verzorgt het openbaar vervoer met tram, bus, metro en veren in en rond Amsterdam. GVB vervoert reizigers met 44 buslijnen (waarvan 12 nachtlijnen), 14 tramlijnen, 5 metrolijnen en 8 veerverbindingen. ?Bij de stadsvervoerder werken ongeveer 3.750 medewerkers. Het nieuwe Exploitatie Beheer Systeem zal naar verwachting in juni 2019 in gebruik worden genomen.

Met dank aan Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen