“Groot onderhoud uitvoeren aan een drukke verkeersader betekent veel werk uitvoeren in een zeer korte tijd. Rust, reinheid en regelmaat dragen bij aan het goede verloop van dergelijke complexe projecten”, zegt projectuitvoerder Edwin Feller van Boskalis Nederland.
Groot onderhoud aan de rijkwegen is eens in de vijftien jaar nodig als gevolg van slijtage van de asfaltlaag. Rijkswaterstaat bepaalt aan de hand van onder meer de rijspoordiepte van het asfalt welke wegdelen moeten worden vernieuwd. Dit jaar was onder meer de A10 Noord bij Amsterdam aan de beurt. Zowel de binnenring als de buitenring werd voorzien van nieuw asfalt, nieuwe voegen bij bruggen en viaducten, een betere regenwaterafvoer, nieuwe detectielussen en wegmarkering. “Om hinder zoveel mogelijk te beperken werd het groot onderhoud ingepland in autoluwe periodes. De binnenring, richting Amersfoort en Utrecht, werd tijdens Hemelvaart en Pinksteren van nieuw asfalt voorzien. De buitenring, richting Zaanstad en de Coentunnel begin augustus, in week 32. De ring werd tijdens de werkzaamheden volledig afgesloten”. Aan het woord is Edwin Feller, projectuitvoerder bij Boskalis Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en het begeleiden van de uitvoering.ARTIKEL