Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Haven Rotterdam heeft vanaf nu eigen locomotievenwerkplaats

Maandag, 30 december 2019 03:32
Haven Rotterdam heeft vanaf nu eigen locomotievenwerkplaats
In Rotterdam is de Locomotive Workshop Rotterdam (LWR) op de Tweede Maasvlakte feestelijk geopend. Een klein jaar na de start van de bouw beschikt de haven van Rotterdam nu over een eigen werkplaats voor het onderhoud aan elektrische locomotieven van alle merken en modellen. LWR is een joint venture van locomotievenproducent Siemens Mobility en treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE).





LWR maakt onderdeel uit van een Europees netwerk van onderhoudswerkplaatsen. Rotterdam is als grootste zeehaven van Europa de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet. De komst van LWR maakt het voor exploitanten van goederentreindiensten aantrekkelijker meer goederen over het spoor te vervoeren van en naar de Rotterdamse haven.

Onderhoud in een dag
De werkplaats voor preventief en correctief onderhoud, inspecties en updates – meestal binnen het tijdsbestek van een dag – telt acht parkeersporen en zes werksporen en is via een wissel in het hoofdspoor verbonden met het spoornetwerk. Over twee parallelle sporen bereiken en verlaten locomotieven het terrein. Met een verschuifbare brug worden binnenkomende locomotieven op het juiste spoor gezet. Locomotieven worden, voor ze de werkplaats inrijden, eerst gereinigd in een wasplaats waar ook diesellocomotieven welkom zijn. Op de kuilwielenbank kunnen treinwielen van hogesnelheidslocomotieven tot op tienden van een millimeter nauwkeurig opnieuw worden geprofileerd.

Uniek voor een Europese locomotievenwerkplaats zijn de testsporen met bovenleiding waarop alle in Europa voorkomende netspanningen van spoortrajecten kunnen worden gezet. Hiermee speelt LWR naar eigen zeggen in op de toenemende vraag naar onderhoud van technisch complexe cross-border locomotieven. De haven van Rotterdam is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse internationale spoorwegtransporten. De locatie van LWR maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven overbodig, wat tijd en geld bespaart.

Apache-monteurs
“We hebben bij het samenstellen van het team goed naar kennis en knowhow gekeken”, zegt LWR-directeur Olaf Kuijper. ” Zo hebben we niet alleen specialisten uit de spoorbranche, maar ook mensen met een inbedrijfstellingsachtergrond en twee voormalige Apache helikoptermonteurs. Zij hebben militaire precisie en een hoog veiligheidsbesef, wat net zo relevant is op het spoor. Denk daarbij ook aan het gebruik van gepersonaliseerd gereedschap. Deze manier van werken hebben we voor ons hele team opgenomen, dat een open cultuur hanteert; elkaar aanspreken op fouten en gedrag. Als jong bedrijf binnen een relatief conservatieve branche doen we zaken net even anders.”

Dit artikel verscheen op de website van Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen