Rijkswaterstaat voert van medio 2022 onderhoud uit aan de Galecopperbrug bij Utrecht in de richting van Arnhem. De grootste opgave is het vervangen van de tuien. De brug blijft grotendeels in gebruik, maar Rijkswaterstaat verwacht wel verkeershinder.
De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug van Nederland. Dagelijks passeren 220.000 voertuigen de brug.
De stalen kabels (tuien) van de brug richting Arnhem vertonen roestvorming en naderen het einde van hun levensduur. Het werk start bij de pylonen: daarvan worden eerst opleggingen vervangen. Daarna volgt versterking van de pylonen zelf. Vervolgens wordt boven op de huidige pijlers een nieuwe kop geplaatst, waaraan de nieuwe tuien worden bevestigd. De pylonen hebben elk 4 tulen. Een oude tui kan pas worden verwijderd als de nieuwe op zijn plek zit. Boven en onder elke bestaande tui komt een nieuwe. Voor de in huidige 8 tuien komen er dus 16 in de plaats.
De werkzaamheden lopen door tot begin 2024. De tulen aan de kant van de rijbaan in de richting Den Haag hebben nu nog geen vervanging nodig. Dat komt doordat deze tuien bij de bouw in de jaren 70 anders zijn verankerd dan die kant richting Arnhem.