Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Fugro RailData gaat markt actief voorzien van 3D-spoordata

Donderdag, 18 april 2019 03:57
Fugro RailData gaat markt actief voorzien van 3D-spoordata
Gedetailleerde geotechnische en 3D-informatie inwinnen over het spoor is voor Fugro RailData niets nieuws. Tot nu toe deed het bedrijf dat vooral in opdracht van de spoorinfrabeheerders in projecten met een vaste looptijd. Fugro gaat de scope verbreden door op eigen initiatief – in overeenstemming met alle betrokkenen – het spoornet digitaal in kaart te brengen en die gegevens up-to-date houden. Door periodiek metingen te verrichten – te beginnen met het traject tussen Eindhoven en Amsterdam – ontstaat een schat aan informatie, waar de hele railsector baat bij kan hebben.

RailData begon zo’n tien jaar geleden als innovatieve startup met de ontwikkeling van apparatuur om dezelfde metingen die landmeters uitvoeren sneller, efficiënter en veiliger te kunnen uitvoeren. Daarnaast wilde het bedrijf nog meer gegevens kunnen inwinnen. Dat resulteerde in RILA (Rail Infrastructure aLignment Acquisition), een technologie die in staat is snel en efficiënt de landmeetkundige positie van het spoor te bepalen en nauwkeurig de spooromgeving in beeld te brengen, inclusief visuele informatie. Dat levert onder meer informatie op over de sporen, de ondergrond, het ballastbed, slijtage van de spoorstaven, maar ook over gebouwen en objecten in de spoorwegcorridor. Alle informatie wordt ontsloten via het bijbehorende RILA-platform.

Meetinstrumenten
Om de metingen te kunnen uitvoeren heeft het bedrijf vier identieke voor het spoor gecertificeerde meetinstrumenten beschikbaar. Ze meten het spoor, maken videobeelden en brengen de omgeving in beeld met een 3D-laserscan. De combinatie van gegevens over de spoorstaven en over de omgeving biedt veel informatie.

“Daar zit tien jaar ontwikkeling in en we zijn nog steeds aan het doorontwikkelen”, zegt Jasper Hellemons, business consultant Rail. Een meetapparaat wordt in een paar minuten tijd achterop elke passagiers- en goederentrein gemonteerd en vervolgens ingezet tijdens de reguliere dienstregeling, zonder dat dat leidt tot verstoringen van de dienstregeling of vertraging van reizigers. Die methode scheelt tijd en kosten doordat er geen aparte meettrein hoeft te rijden. De gegevens worden opgeslagen in het RILA-platform, de basis voor allerlei analyses op de data, die uitgevoerd kunnen worden voor diverse toepassingen. Ze komen van pas bij het ontwerp en de aanleg van nieuw spoor, het maken van een 3D-Bouw Informatie Model (BIM), maar ook bij veiligheidsinspecties en om te kunnen bepalen waar onderhoud nodig is.

Lightrail
Omdat het concept van RailData aansloeg in de markt zocht het jonge bedrijf aansluiting bij een grote partner om te kunnen doorgroeien. Dat leidde in 2014 tot de overname door wereldspeler Fugro. Inmiddels heeft het bedrijf een vaste klantenkring opgebouwd. Zo bracht Fugro RailData voor ProRail het kernnet in beeld. Voor spoorbeheerders in het buitenland voerde het bedrijf eveneens metingen uit, zoals onder meer in het Verenigd Koninkrijk, België, Denemarken en de Verenigde Staten op het reguliere spoor. “Ook vanuit lightrail komt er steeds meer vraag”, constateert Hellemons. “We zijn in gesprek met GVB, HTM, de provincie Utrecht voor de tram die daar loopt en we hebben contacten met London Underground om te kijken of we voor hen een pilot kunnen doen. En we zijn zelfs bezig om Sydney Trains te helpen met analyses van hun netwerk.”

Bij de huidige projecten in opdracht van ProRail worden volgens Hellemons veelal alleen de coördinaten van het spoor opgeleverd. De overige data wordt niet of nauwelijks gebruikt. Het zijn bovendien momentopnames. Na een paar maanden kan er op en langs het spoor al weer veel veranderd zijn. Fugro biedt nu ook de mogelijkheid om periodiek metingen uit te laten voeren en veel meer in beeld te brengen dan alleen coördinaten. Zulke informatie kan, mits goed ontsloten en actueel, voor veel meer partijen waardevol zijn dan uitsluitend spoorbeheerders, was de gedachte.

Spoordata Amsterdam-Eindhoven
In augustus 2018 is daarom bij wijze van proef begonnen met maandelijkse metingen op de spoorlijn tussen Amsterdam en Eindhoven. Tijdens RailTech Europe van 26 tot met 28 maart in de Jaarbeurs in Utrecht, is bij Fugro in de stand te zien hoe dat in zijn werk gaat. Het initiatief is de start van een omslag naar een actievere rol als dataleverancier. “We willen aan de ene kant voorspellend vermogen creëren voor het onderhoud”, zegt Hellemons.” “Dat gebeurt door aspecten als slijtage, spoorwijdte en de mate van verkanting inzichtelijk te maken, belangrijke indicatoren voor de veiligheid van het spoor. Door de maandelijkse meetresultaten naast elkaar te leggen, worden afwijkingen eerder zichtbaar. Zo wordt ook duidelijk wanneer ingrijpen nodig is om het spoor in goede kwaliteit te houden.”

“Daarnaast heb je een maandelijkse update van het spoor. Dankzij de videobeelden en de puntenwolk hoef je bijna niet meer naar buiten om inspecties uit te voeren. Met die informatieset kun je de situatie zoals die buiten is digitaliseren in een 3D-model. Uiteindelijk is deze dataset beschikbaar voor het ontwerp en het onderhoud van het spoor”, aldus Hellemons. De informatie is bedoeld als landmeetkundige aanvulling op de dagelijkse metingen die NS en ProRail zelf al uitvoeren en de halfjaarlijkse of jaarlijkse metingen die moeten aantonen dat het spoor veilig is.

Besparing
Inwinnen van spoordata op het traject Amsterdam – Eindhoven is volgens Hellemons een voor de hand liggende keuze, aangezien het een drukke spoorlijn is die veel aandacht krijgt vanwege het spoorboekloos rijden en waar verschillende aannemers onderhoud uitvoeren. “We denken bij voldoende interesse op meer baanvakken te gaan meten als bedrijven ervoor willen betalen met als uiteindelijk doel om misschien wel 80 procent van het Nederlandse net te gaan inmeten over een paar jaar.”

Met de data die Fugro kan aanleveren valt  volgens Hellemons fors te besparen op de kosten. “Fugro maakt het nu makkelijker en goedkoper om de kwaliteit van de spoorligging naar een hoger plan te tillen waarbij besparingen tot 20 procent op het algemene onderhoudsbudget in het verschiet liggen.”

Met dank aan Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen