Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Digitalisering motor achter ketenconsolidatie in aandrijftechniek

Donderdag, 26 september 2019 01:17
Digitalisering motor achter ketenconsolidatie in aandrijftechniek

Aandrijvingen bevinden zich overal, in bagageloopbanden op luchthavens, sluizen en waterkeringen tot sorteermachines van postbedrijven. Op de meeste gebieden is de aandrijftechniek ‘volwassen’ en vindt er relatief weinig innovatie plaats. Innovatie in de branche komt momenteel vooral voort uit automatisering en procesbesturing. Bedrijven in de aandrijftechniek moeten nu echter de sprong gaan maken naar digitalisering, stelt AbnAmro.




Digitalisering motor achter ketenconsolidatie in aandrijftechniek
De Nederlandse markt voor elektrische aandrijfsystemen is goed voor een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro en bestaat uit ruim 300 bedrijven. Ook deze sector zal moeten digitaliseren, stelt AbnAmro. Het zijn vooral de eindafnemers die deze beweging afdwingen. Zij zijn bezig hun productielocaties om te vormen tot een ‘digitale fabriek’, waarbij alle processen digitaal aan elkaar worden geknoopt en waar alles continu wordt gecontroleerd en bijgestuurd.

Grote internationale fabrikanten maken steeds vaker dienst uit
Grote afnemers als machinebouwers en industriële producenten streven naar een steeds hogere efficiency, minder stilstand en lagere onderhoudskosten. Dat betekent onder meer dat onderhoud aan aandrijvingen voorspelbaar moet zijn. Bij voorkeur wordt pas onderhoud gepleegd als het echt nodig is, in plaats van periodiek. Voor dit predictieve onderhoud zijn slimme aandrijfsystemen nodig die via sensoren data verzamelen, analyseren en interpreteren. Deze gebruiksdata ontbreken bij veel MKB’ers, in tegenstelling tot grote, internationale fabrikanten die volop investeren in sensortechnologie, simulatie en big data-analyse. Hiermee hebben zij volgens AbnAmro een steeds grotere voorsprong op kleinere spelers in de branche.

Kleinere bedrijven moeten aansluiten bij ecosystemen wereldspelers
De vraag naar predictief onderhoud en de opkomst van de digitale fabriek heeft gevolgen voor het verdienmodel van alle spelers in de aandrijftechniek. Grote, internationale fabrikanten nemen het voortouw: zij hebben het geld, de data en kennis om met digitale totaaloplossingen in te spelen op wensen van afnemers. “Voor grote internationale spelers zal de consolidatie verder versnellen, met als gevolg dat de markt wordt gedomineerd door een klein aantal zeer grote spelers. Voorwaartse integratie is voor het MKB daarentegen zeer kostbaar. Om te overleven, moeten zij aanhaken bij het ecosysteem van wereldspelers”, vertelt David Kemps, Sector banker Industrie van AbnAmro. “Zo evolueert de branche van een keten van onafhankelijke bedrijven naar een ecosysteem rond internationale fabrikanten. Groothandelaren, aandrijfspecialisten, systeemintegrators en onderhoudsbedrijven kunnen zo meeliften op gebruiksdata, digitale technieken en systemen van grote spelers. Zo krijgen ze de kennis, ervaring en technische ondersteuning om klantspecifieke oplossingen te leveren met meer toegevoegde waarde.”

Bron: Ptindustrieelmanagement

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen