Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

De orderverzameltruck zorgt voor robotisering in het magazijn

Woensdag, 05 juni 2019 11:40
De orderverzameltruck zorgt voor robotisering in het magazijn
Anders dan fabrieken met hun robots en andere productieautomaten lijken magazijnen ‘low-tech’, maar dat beeld is aan het veranderen. Met de komst van orderverzameltrucks in de leveringsprogramma’s van de heftruckindustrie komt robotisering het magazijn in.



Geautomatiseerde opslag- en transportsystemen voor magazijnen bestaan al sinds de jaren zeventig. Pallets met producten konden worden opgeslagen in hoge stellingen met behulp van kranen zonder bemanning, en een decennium later vonden dozen en kratten hun weg over geautomatiseerde transport- en sorteerbanen. Menig ondernemer kreeg visioenen van volledige automatisering, maar zo hard liep dat niet. Op vakbeurzen voor magazijntechniek is te zien dat er voorlopig meer te doen is over ‘cobots’, robots die samenwerken met de magazijnmedewerkers. Voorbeelden daarvan zijn de orderpicktrucks die de magazijnmedewerker als een trouw hondje volgen. Die medewerker hoeft dan niet steeds naar het voertuig te lopen om een paar meter verder te rijden. De meeste merken van magazijnvoertuigen hebben die techniek in huis, waarbij het ene merk meer dan het andere van de truck een robot maakt.

Effect
TNO Arbeid, Erasmus Universiteit Material Handling Forum, Fontys Hogescholen en Stichting Logistica hebben elkaar gevonden in ‘Mens en robot in het magazijn’, een project waarin studenten afstudeeronderzoek doen naar het effect van robotisering op medewerkers. Het werken met automatisch volgende orderpicktrucks is een van de onderzoeksonderwerpen, met de vraag of het werk oplevert dat uitdagend genoeg is en enige verantwoordelijkheid voor de medewerkers oplevert. In een experimenteel magazijn vergelijken de onderzoekers het verzamelen met behulp van een aan de hand meegevoerde verzamelkar met het orderverzamelen met een cobot, in dit onderzoek een automatisch voertuig dat op basis van magazijnsoftware de route bepaalt en een andere automatische truck die de verzamelende medewerker volgt. Deze medewerker krijgt zijn opdrachten via een headset of draagbare terminal.

Verantwoordelijkheid
Medewerkers waarderen het werken met deze met de mens samenwerkende robotvoertuigen, zo bleek op een presentatie van het Material Handling Forum. De magazijnmedewerkers behielden de verantwoordelijkheid over de uitvoering van hun werk, maar hoefden minder meters te lopen.

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine en geschreven door Ed Coenen

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen