Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Contracten getekend voor spoorvernieuwingen Amsterdam

Woensdag, 29 mei 2019 04:38
Contracten getekend voor spoorvernieuwingen Amsterdam
ProRail heeft met ingenieursbureaus Movares en Sweco contracten getekend voor de aanpassing en vernieuwing van de stations en het spoor rondom Amsterdam Centraal en Sloterdijk. De aanpassingen worden gedaan om de toename van het aantal treinreizigers en treinen goed te kunnen opvangen.




Station Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland Het aantal reizigers neemt naar verwachting van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo’n 270.000 reizigers in 2030. Daarnaast neemt ook het treinverkeer van en naar Amsterdam de komende jaren ook toe.

Toename treinverkeer
Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur flink aangepakt worden. Op Amsterdam Centraal komen nieuwe gelijkvloers kruisende corridors en worden wissels en bruggen aan de oostkant van het station vervangen. Voor het ontwerp hiervan ondertekenden ProRail en Movares woensdag een samenwerkingsovereenkomst.

Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar en Amsterdam wordt ook de spoorinfrastructuur bij Amsterdam Sloterdijk aangepast. Daarvoor wordt een nieuw ontwerp gemaakt voor tien wissels en de verplaatsing van lager liggende perrons. Deze aanpassingen maken het spoor tussen Haarlem – Alkmaar en Schiphol robuuster. Ingenieursadviesbureau Sweco maakt hiervoor de planstudies en adviseert ProRail over dit project.

Programma Hoogfrequent Spoor
De aanpassingen aan de Amsterdamse station gebeuren in het kader van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS zorgt ervoor dat de frequentie van het aantal treinen toeneemt. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten tussen de grote steden in de Randstad kan straks elke tien minuten een reizigerstrein rijden. Ook het goederenvervoer krijgt meer ruimte op het spoor.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen