Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Bloemenveiling begint aan tweede leven, nu als opslagruimte

Woensdag, 28 november 2018 09:41
Bloemenveiling begint aan tweede leven, nu als opslagruimte
De bloemenveiling dreigde door de digitalisering van de handel zware klappen te krijgen. Maar de veiling is herontdekt door de sector: als opslag- en koelruimte voor verse bloemen. FloraHolland steekt vele tientallen miljoenen in de ‘hub’.



Royal FloraHolland, de grootste bloemenveiling ter wereld met ruim 4000 aangesloten kwekers, zat de laatste jaren vaak in het defensief. Uit de sector kreeg de fusieveiling veel kritiek te verduren. ‘Waarom was de IT niet op orde en waarom was er zo vaak vertraging in de logistieke afhandeling? Wat was de meerwaarde van het internationale handelsplatform in de snel veranderende markt?’ Het speelveld is veranderd. De kooporders worden steeds kleiner en de bloemen moeten allemaal zo snel mogelijk naar de exporteur of de bloemist. Het speelveld is veranderd. De kooporders worden steeds kleiner en de bloemen moeten allemaal zo snel mogelijk naar de exporteur of de bloemist.Hollandse Hoogte

De exporteurs vonden dat de afhandeling van aan- en verkooptransacties sneller en goedkoper moest. Er moest vaart worden gemaakt met de digitalisering van de handel. Uit ontevredenheid bouwden zij zelf een digitaal platform. En dan was er ook nog de sterke opkomst van Bloomon en andere webwinkels.

Bouwstop en leegstand
Onder de vorige ceo Lucas Vos besloot de veiling tot forse kostenbesparingen. Bij een afnemende vraag naar de diensten van de veiling zou dat een manier zijn om op termijn te overleven. Honderden medewerkers vloeiden af. Er werd een bouwstop afgekondigd, omdat er leegstand op de veilingcomplexen in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg was ontstaan. Begin dit jaar trad Steven van Schilfgaarde aan als ceo. Zijn missie is om het internationale handelsplatform nieuw elan te geven. ‘De sierteelt is een sector waar in Nederland 150.000 mensen in werkzaam zijn. De exportbijdrage is substantieel.’ Hij is ‘trots’ dat hij de veiling mag dienen. ‘Het gaat in de sierteelt om producten die we allemaal kennen uit het dagelijks leven.’

Van Schilfgaarde (54) had weinig kennis van de sierteeltsector, maar weet als oud-topman van Getronics wel veel van automatisering en projectmanagement. Hij koos ervoor om eerst de logistieke problemen aan te pakken die dagelijks tot fricties en irritaties leiden. De veiling bestelde enkele tienduizenden bloemenkarren extra en kocht ook fusten bij. De klachten over vertragingen namen af.

Orders worden steeds kleiner
En nu heeft hij ook nog de wind in de rug. De handelaren en telers vragen namelijk om nieuwe diensten, zegt hij een gesprek met het FD. Er worden veel meer transacties afgesloten dan een paar jaar geleden. De kooporders worden steeds kleiner en de bloemen moeten allemaal zo snel mogelijk naar de exporteur of de bloemist. De verrassende omslag heeft te maken met de opkomst van webwinkels en de vraag naar snelle levering (‘vandaag besteld, morgen geleverd’). Het speelveld is veranderd, meent de topman. De veiling heeft het fijnmazige netwerk om al die kleine orders te kunnen verwerken. Van Schilfgaarde: ‘Vroeger gingen er twee tot vier orders op een bloemenkar, nu zijn dat er zes tot acht en het einde is nog niet in zicht.’ ‘De voorkeur van de consument wisselt snel’, constateert de ceo. Het zorgt voor transport- en opslagproblemen bij telers en handelaren. Zij zouden eigenlijk zelf een grote voorraad verse bloemen moeten aanhouden om snel te kunnen leveren, maar dat willen ze niet. ‘De handel legt het voorraadrisico liever bij de teler. Wij zeggen als veiling: laat ons die bloemen opslaan.’

Veiling investeert €100 mln
FloraHolland heeft besloten in drie vestigingen fors te investeren in opslag- en koelruimten. Het zorgt voor een investeringshausse. In 2017 bedroeg het totale investeringsbudget €65 mln, dit jaar €85 mln en volgend jaar is dat €100 mln. De koelcapaciteit groeit met 8100 m² en er wordt veel vastgoed ontwikkeld voor de klanten. Er is volgens de veiling voor 100.000 m² vraag aan ruimte.

De financiering van de investeringen is rond, zegt Van Schilgaarde die ook enige tijd cfo was van FloraHolland. ‘We financieren de investeringen in koelhuizen en loodsen onder meer met de opbrengst van grondverkoop in Bleiswijk, uit de cashflow en met een financieringsovereenkomst van €195 mln die we vorig jaar sloten met onze banken.’ Voor dit jaar rekent de veiling op een omzet die 1% lager uitkomt dan vorig jaar en een nettoresultaat van €1 mln.

Snel naar één IT-systeem
Op het gebied van digitalisering van handelsstromen worden er nog grote stappen gezet, zegt Van Schilfgaarde. De veiling heeft een team van 25 mensen geformeerd voor het eigen digitale handelsplatform Floriday. En de IT-systemen van de veilingen Naaldwijk, Rijnsburg en Aalsmeer moeten volledig worden vernieuwd in één systeem. ‘Dan kunnen we in 2020 echt beginnen met landelijk veilen en snellere aflevering.’

Wij lazen dit in het FD

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen