Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Amsterdam investeert in fabriek voor synthetische kerosine

Donderdag, 27 mei 2021 11:10
Amsterdam investeert in fabriek voor synthetische kerosine

De gemeente Amsterdam investeert 250.000 euro in een fabriek waar synthetische kerosine wordt gemaakt, een duurzamer alternatief voor vliegtuigbrandstof. Jaarlijks zal de fabriek 50.000 ton aan duurzame kerosine produceren. De bouw begint in 2025 in het Amsterdamse havengebied aldus Change.

 





De fabriek die de synthetische kerosine gaat maken wordt opgezet door Synkero en komt in het Amsterdamse havengebied, waar nu al een kerosinepijplijn loopt naar Schiphol. Jaarlijks wil de fabriek 50.000 ton aan duurzame brandstof produceren. “Op deze schaal wordt nog nergens ter wereld geproduceerd”, laat de gemeente Amsterdam weten in een persbericht.

 

Hoewel de 50.000 ton synthetische kerosine slechts 1 procent van de totale jaarbehoefte (van voor de pandemie) van Schiphol is, lijkt deze investering een stap in de goede richting. Synthetische kerosine is namelijk een schoner alternatief dan de huidige kerosine dat wordt verkregen uit aardolie.

 

Wereldprimeur in Nederland

De duurzamere brandstof wordt gemaakt via een chemisch proces met groene waterstof en CO2. De groene waterstof wordt gemaakt uit duurzaam opgewekte elektriciteit en water. De CO2 wordt afgevangen uit de industrie. Samen vormen deze twee synthetische kerosine. “Groene vliegtuigbrandstof is cruciaal om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kleiner te maken”, zegt wethouder Victor Everhardt. Daarnaast zorgt deze fabriek volgens de wethouder ook voor nieuwe banen.


In januari vloog het eerste passagiersvliegtuig met een klein beetje duurzame synthetische kerosine vanuit Amsterdam naar Madrid. De tank was bijgevuld met 500 liter synthetische kerosine – in een volle tank gaat zo’n 26.020 liter. Het lijkt weinig, maar volgens de investeerders is het een goed begin om de luchtvaartsector te verduurzamen. Deze industrie is namelijk verantwoordelijk voor zo’n 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

 

Uitdagingen

De techniek is er, maar er is nog weinig markt voor synthetische kerosine. De lage olieprijzen zorgen ervoor dat de synthetische variant duur blijft. Volgens Port of Amsterdam zou het helpen als er internationaal bijmengverplichting komt, waardoor vliegtuigmaatschappijen verplicht worden om een deel van de brandstof te vervangen voor duurzame synthetische kerosine.

 

De investering van 250.000 euro door de gemeente Amsterdam wordt gedaan in de vorm van een subsidie. Het bedrijf Synkero gaat de fabriek bouwen. Daarnaast leveren Port of Amsterdam, KLM, Schiphol en SkyNRG een bijdrage aan de ontwikkeling van de fabriek. De verwachting is dat de fabriek in 2027 draait.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen