Een primeur voor BAM Infra: de door hen gebouwde Alexiatunnel in Hilversum wordt de eerste dubbellaagse spooronderdoorgang in Nederland. Voetgangers en fietsers kruisen de tunnel via de bovenste laag, en auto’s vervolgen hun weg onderdoor. Zaterdag 6 augustus wordt de tunnel bij de Oosterengweg geopend voor het grote publiek.
Het is voor het eerst in Nederland dat de verschillende verkeersstromen verticaal van elkaar worden gescheiden onder het spoor door. De bouw van de spooronderdoorgang duurde bijna 2,5 jaar en is onderdeel van het project HOV in ’t Gooi, waarbij Provincie Noord-Holland en ProRail nauw met elkaar samenwerken. Ook de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum zijn bij het project betrokken.
Onlangs activeerde Michel Langhout, directeur BAM Infra Projecten, de aftelklok naar de opening van de unieke tunnel. Daarbij werd ook de naam bekendgemaakt, in bijzijn van bestuurders van de provincie, de gemeenten en ProRail. Bij de feestelijke gelegenheid waren ook Hilversumse Alexia’s aanwezig. De prinses waarnaar de tunnel is vernoemd kon het event niet bijwonen.
Langhout benadrukte dat de omgeving prioriteit had tijdens de langdurige bouw. Het bouwen op diepte in een druk bewoonde omgeving maakte omgevingsmanagement essentieel. ‘Dit project toont waar BAM goed in is: integrale, multidisciplinaire projecten ontwerpen en deze veilig en duurzaam realiseren.’
Binnen het project HOV in ’t Gooi werken de provincie, ProRail, de gemeenten, Rijkswaterstaat, het Goois Natuurreservaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen om in de behoefte aan passend openbaar vervoer in de regio te voorzien. Zo wordt er tussen Huizen en Hilversum een busverbinding aangelegd waar straks de R-NET bussen gebruik van gaan maken. Daarnaast wordt er een natuurbrug in Anna’s Hoeve aangelegd.