Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Aanleg nieuw opstelterrein voor treinen in Haren gestart

Donderdag, 21 maart 2019 02:47
Aanleg nieuw opstelterrein voor treinen in Haren gestart
Spoorbeheerder ProRail en aannemer Strukton Rail zijn bij Haren in de gemeente Groningen begonnen met de aanleg van wissels en sporen voor een nieuw groot opstelterrein voor treinen. De Vork, zoals het terrein vanwege de vorm heet, krijgt 11 kilometer spoor, veertig wissels en automatische aansturing. Het terrein biedt straks plaats aan meer dan zestig treinen van zowel NS als Arriva.



Op de plek waar het opstelterrein komt splitsen de sporen richting Assen en richting Winschoten. In die ‘vork’ wordt de nieuwe treinparkeerplaats gebouwd. De treinen staan nu nog opgesteld bij het station van Groningen, maar daar is de ruimte te krap om te kunnen groeien, zoals de wens is. Bovendien moet er op de plek van het huidige opstelterrein een nieuw busstation komen.

Ballastbed
Strukton Rail is afgelopen weekend begonnen met aanbrengen van het ballastbed van spoorgrind met een hoogte van ruim 70cm. Ook is er een overweg in werking gebracht om werkverkeer en personeel veilig toegang te geven tot het terrein. Dat maakt het mogelijk om zowel via de weg als via het spoor op de Vork te kunnen komen. “Het komt in Nederland zelden voor dat we nieuw spoor bouwen, laat staan in één keer zo’n groot complex. We bouwen het bovendien overdag. Meestal werken we ’s nachts, als de trein niet rijdt”, aldus Erik van Blokland, projectmanager Strukton Rail Nederland.

Het verplaatsen van het opstelterrein naar de Vork in Haren is onderdeel van het project Groningen Spoorzone, waarin zowel het spoornetwerk als het station Groningen jaren aangepast wordt om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen. Alle bovenbouwmaterialen voor dit project zoals spoorstaven, dwarsliggers en wissels zijn geleverd door ETS Spoor.
De werkzaamheden duren nog een paar jaar en verlopen gefaseerd. Dit jaar staat ook de aanleg van een extra perron en van voorzieningen op station Groningen Europapark op de planning. Het nieuwe opstelterrein moet in de loop van volgend jaar in gebruik genomen worden.

Met dank aan Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen