Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Zr. Ms. Karel Doorman heeft hoofdmotoren terug

Zaterdag, 08 april 2017 10:11
Zr. Ms. Karel Doorman heeft hoofdmotoren terug
Het logistiek ondersteuningsschip van de Koninklijke Marine, ‘Zr. Ms. Karel Doorman’, heeft zijn hoofdmotoren weer terug. Maart vorig jaar raakte een van de twee hoofd elektromotoren ernstig beschadigd tijdens een vaartocht.






Nederlands grootste marineschip, opgeleverd door Damen Schelde Naval Shipbuilding, was hierdoor bijna een jaar buiten gebruik. De reden van het defect bleek een ontwerpfout. Beide hoofdelektromotoren werden aangepast bij de motorbouwer in het Franse Nancy. Een ingrijpende operatie, waarvoor op twee plaatsen twee dekken van het schip werden opengezaagd. De voortstuwingsinstallatie van Zr. Ms. Karel Doorman bestaat uit vijf Rolls Royce Bergen dieselgeneratoren, die via vier converters twee 8900 kW elektromotoren aansturen, die op hun beurt weer elk een schroefas aandrijven.

Zr. Ms. Karel Doorman is een joint logistic support ship (JSS). Het is met een lengte van 205 meter het grootste schip van de Nederlandse marine. Het multifunctionele schip heeft drie hoofdtaken: het bevoorraden van andere schepen, strategisch zeetransport en het logistiek ondersteunen van operaties op het land. In 2014 leverde het schip 1.000 ton hulpgoederen af aan door ebola getroffen West-Afrikaanse landen.

Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten