Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Zelfrijdende techniek verbetert positie spoor

Zaterdag, 01 juli 2017 05:12
Zelfrijdende techniek verbetert positie spoor

Goederentreinen van 740 meter, uitwisselen van spoordata en de zelfrijdende technologie zijn ontwikkelingen die de het spoorgoederenvervoer in de toekomst efficiënter en goedkoper kunnen maken. Dat zegt directeur Vervoer en Dienstregeling Wouter van Dijk van ProRail in een interview met SpoorPro. 





Wouter van Dijk is in augustus vorig jaar gestart in het nieuwe directieteam van ProRail, nadat hij vijf jaar directeur Logistiek was bij Havenbedrijf Rotterdam. Bij Havenbedrijf Rotterdam deed hij veel kennis op over de logistieke processen in het havengebied. ?De kennis die hij opdeed over de optimalisatie van deze processen past hij nu toe in zijn werkzaamheden bij ProRail. “Dit jaar hebben we een pilot gedaan om de processen op het emplacement Waalhaven te verbeteren. Tijdens deze pilot werd er zeer intensief tussen de verkeersleiding, goederenvervoerders en het Rail Service Centrum gecommuniceerd.” “Je kunt je voorstellen dat het onhandig is als de verkeersleiding een goederentrein naar een terminal stuurt die op dat moment nog bezet is. Door tijdig informatie hierover te verstrekken lopen de processen op de terminal gestroomlijnder”, aldus Van Dijk. “Goederenvervoer heeft een hele andere dynamiek dan personenvervoer. Er zijn veel last minute wijzigingen. Als spoorbeheerder proberen we hier slim mee om te springen. ”

Uitwisseling data
Om zo efficient mogelijk te werken, is uitwisseling van data erg belangrijk, vertelt de spoorexpert. “Ik zou het liefst alle data naar buiten willen gooien, zodat ontwikkelaars hier slimme dingen mee kunnen doen, maar het gaat om informatie van vervoerders dus dat doe je niet zo maar. Als een trein naar de Maasvlakte rijdt en bij drie terminals langs moet gaan, zou je bijvoorbeeld last minute een ander rondje kunnen rijden op basis van de beschikbaarheid.” 

Ook zelfrijdende treinen kunnen op termijn een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer, stelt Van Dijk. Directeur Pier Eringa gaf eerder al aan dat het vanaf 2018 mogelijk zou kunnen zijn om met zelfrijdende treinen over het Nederlandse spoor te rijden. Van Dijk: “Ik zou niet weten waarom een goederentrein niet zonder bestuurder van Nederland naar Duisburg kan rijden. Dit zal de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer verbeteren, omdat dit heel erg kosten gedreven is.”

Lange goederentreinen
Ook de plannen om met treinen van 740 meter tussen Rotterdam en Genua te laten rijden, kunnen helpen om efficiëntie te bevorderen, vindt Van Dijk. Begin deze maand werd er op een spoortop in Leipzig besproken dat er dit type treinen vanaf 2021 op deze belangrijke spoorcorridor kunnen rijden.?“Het zou mooi zijn als we met lange goederentrein op de corridor Rotterdam-Genua kunnen rijden, alleen is het spoor in Italië hier nog niet voor geschikt.” Dat heeft ook gevolgen voor de dienstregeling, weet van Dijk: “Als spoorbeheerder dienen we de dienstregeling aan te passen voor langere goederentreinen. Daarbij heb je met diverse variabelen te maken, zoals optreksnelheden, de mogelijkheid tot inhalen en kruizen enzovoorts.” 

Om grote stappen te maken op de internationale spoorcorridors moeten er grensoverschrijdende stappen gemaakt worden, zegt hij ten slotte: “Het is belangrijk dat Europese landen spoorse zaken niet meer in isolatie regelen, maar samenwerken. Het is goed als de regels worden geharmoniseerd. Ik verwacht dat de European ?Railway Agency en de corridormanagers hier een belangrijke rol in kunnen gaan spelen.”
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten