Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Volledig elektrische veerponten over het Noordzeekanaal

Woensdag, 07 februari 2018 04:00
Volledig elektrische veerponten over het Noordzeekanaal
Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB gaat over het Noordzeekanaal varen met volledig elektrische veerponten. Het opladen van de batterijen aan boord gebeurt op de korte momenten dat het vaartuig aan de wal ligt om passagiers en voertuigen van en aan boord te laten gaan. Het gaat om de veerponten bij Velzen, Assendelft en Zaandam. Deze vervoeren zowel passagiers als (vracht) auto’s.





De veerboten zijn in opdracht van het vervoerbedrijf ontworpen door C-Job, met de eis dat ze volledig elektrisch kunnen varen. ‘Het gebruik van elektromotoren is niks bijzonders, de uitdaging zat vooral in de combinatie van de batterijen aan boord en het opladen met stroom aan wal’, zegt ontwerper Pim Schulp van het bedrijf.


De drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal. Kaart GVB

Plug-in opladen
Dat opladen gebeurt wanneer het schip aanmeert, de passagiers en voertuigen het schip verlaten en andere er weer op komen. Het stroomcontact gebeurt via een stekker (plug-in). ‘Dat gaat volledig automatisch. Komt de veerpont eraan, dan krijgt het systeem een seintje dat het contact moeten maken, en wil de kapitein vertrekken, dan geeft het schip een seintje dat er weer moet worden losgekoppeld.’

Volgens C-Job is een laadtijd van vier minuten per keer voldoende om met een 24-uurs dienstregeling over het IJ te varen. Het laden gebeurt met hoog vermogen, en de batterijen zijn groot genoeg om die laadcycli aan te kunnen. Over de omvang ervan kan Schulp niks zeggen. ‘Het is straks aan de bouwer van de schepen om een werkend systeem af te leveren.’ Het walstroomcontact moet ook bij extreme omstandigheden werken. ‘Het schip beweegt op het water heen en weer, dan kan al gauw om een meter hoogteverschil gaan. En het moet ook bestand zijn tegen regen, opspattend water, nevel en vorst.’ Uniek is zo’n walstroom-contactsysteem overigens niet, ze worden bijvoorbeeld al toegepast bij de Ampere Ferry die nu drie jaar in de Noorse Sognefjord vaart.

Diesel back-up
De veerponten krijgen als back-up een dieselgenerator aan boord. ‘Die is nodig voor langere tochten, bijvoorbeeld vanaf de werf waar het schip wordt gebouwd of voor onderhoud.’ De dieselgenerator wordt ook ingezet bij hoge windsnelheden. ‘Volledig elektrisch is gegarandeerd tot en met windkracht 8, daarboven levert de dieselgenerator extra elektriciteit aan de motoren.’ Gemiddeld zijn er in Velzen in een jaar tijd 30 momenten waarop de windkracht boven de 8 uitkomt. ‘Straks wordt dus 98 % van de tijd volledig elektrisch gevaren.’

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen