Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Vervanging sporen van Moerdijkbrug

Donderdag, 10 augustus 2017 02:21
Vervanging sporen van Moerdijkbrug
ProRail en aannemer Strukton zijn gestart met de vervanging van de sporen op de Moerdijkbrug. De sporen worden hierbij ingegoten in een rubber laagje, zoals ook in 2003 gebeurde. Dit is een tijdrovende klus. Als gevolg van de werkzaamheden kunnen er geen treinen over de spoorbrug rijden. Dit heeft met name grote gevolgen voor het spoorgoederenvervoer.





Vanwege de afsluiting van de Moerdijkbrug wordt het treinverkeer omgeleid. Dit betekent voor het spoorgoederenvervoer dat in veel gevallen de bedieningstijden van spooraansluitingen en terminals veranderen. Het gaat daarbij om bestemmingen als Moerdijk, Oosterhout Weststad, Vlissingen, Zeeuws-Vlaanderen, Antwerpen en Chemelot (chemiepark Zuid Limburg).

Impact op spoorgoederenvervoer
De door ProRail ingerichte omleidingsroute gaat over de drukste routes van het Nederlandse spoorwegnet. Voor het omgeleide goederenvervoer zijn daardoor maar een beperkt aantal slots beschikbaar. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo licht toe: “Hierdoor is de flexibiliteit die DB Cargo zijn klanten kan bieden, uiterst beperkt. Dit geldt ook voor de mogelijkheden van extra vervoer in genoemde periode.”

De afsluiting van de Moerdijkbrug is nodig om een veilig en betrouwbaar gebruik van deze belangrijke ververbinding voor passagiers- en goederentreinen ook in de toekomst te kunnen garanderen. De sporen op de brug werden in 2003 voor het laatst vervangen. De methode die in 2003 is geintroduceerd, wordt opnieuw toegepast. De sporen worden ingegoten in een rubber laagje. Dat is een enorm karwei ten opzichte van het traditionele vastschroeven van de sporen.

Verbeteringen
Er worden ook een aantal verbeteringen doorgevoerd. De vijf brugdekken onder de twee sporen worden verstevigd, zodat ze minder doorbuigen. Ook worden er veel langere spoorstaven gebruikt met een lengte van 157 meter in plaats van 50 meter. Daardoor hoeft er minder te worden gelast. De lasdelen zijn zwakke punten die eerder kapot gaan. Volgens ProRail is in 2013 het zeer complexe onderhoudswerk aan de sporen niet goed uitgevoerd, waardoor in 2016 diverse spoedreparaties hebben plaatsgevonden met veel hinder voor reizigers en verladers.

Naast het werk aan de sporen maakt Strukton de brug ook stijver, waardoor de sporen minder gaan doorhangen. De brug zelf bestaat uit vijf dekken. Die ondersteunen de sporen onvoldoende waardoor de uiteinden doorbuigen en uiteindelijk scheuren. Om dat te voorkomen bevestigt de aannemer onder de brug extra stukken staal.


Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten