Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Toekomst voor traditionele sloopbedrijven?

Maandag, 11 juni 2018 11:11
Toekomst voor traditionele sloopbedrijven?

Het huidige businessmodel voor lineaire verwerking van afvalstoffen staat op omvallen. Dat zegt Harry Wesseling, directeur en mede-oprichter van New Horizon Social Impact, onderdeel van New Horizon, een bedrijf dat de term urban mining in de markt bracht als alternatief voor traditioneel slopen.



De waarde die je uit een pand kan halen wordt volgens hem steeds bepalender. “Over vijf jaar kost het ontmantelen van gebouwen geen geld meer. De opbrengsten uit de vrijkomende materialen zullen alle kosten dekken.” In een grote outletstore in Alkmaar toont Wesseling trots een deel van het ‘oogst-materiaal’ van de gebouwen die zijn bedrijf heeft ontmanteld. Het aanbod is zeer gevarieerd: een bijzondere pianola en een reeks schilderijen, nieuwe designmeubels gemaakt van materialen uit Urban Mining. Maar ook het standaardwerk ontbreekt niet: van kabelgoten tot salontafel tot banken. Met deze Upstores die her en der over het land zijn verspreid wil New Horizon naast de zakelijke markt ook de consumentenmarkt bedienen.

Waarde gebouwen nauwelijks benut
Gebouwen die op de slooplijst staan, bevatten vaak een schat aan waarde die door traditionele sloop-, bouw- en productiebedrijven nauwelijks wordt benut. Wesseling: “We hebben onlangs een ziekenhuis in Veghel ontmanteld. Ze hadden daar plinten van merbau-hout, een bijzonder hardhout. Onze partner Stiho heeft daar prachtige nieuwe deuren van gemaakt. Zo’n product leveren we met dezelfde garanties, dezelfde specificaties, niet duurder dan anders én meer circulair.” Natuurlijk zijn de kosten voor demontage onder normale omstandigheden af en toe nog te hoog om hergebruik rendabel te maken. Wesseling: “Het bevorderen van de circulaire economie is mooi, maar zonder businesscase heeft het geen zin. Baat het niet dan gaat het niet.”

Project winstgevend
Toch slaagt Wesseling erin om het project winstgevend te krijgen. Zijn ruime ervaring op het gebied van sociaal ondernemen komt in dit geval goed van pas. Samen met Meino Zandwijk (mede-oprichter en eigenaar van Dutch) stond hij aan de wieg van de zogeheten Jointly,

De jointly is een hedendaagse variant op de bekende coöperatieve gedachte. Deze nieuwe opzet verbindt mensen met dezelfde werkzaamheden waardoor samenwerken en samen investeren direct voordeel oplevert. Daarbij wordt iedereen gelijkelijk deelnemer in de jointly coöperatie, die vervolgens alle ZZP-zorgen qua administratie en dergelijke overneemt tegen een gering, vast bedrag per gewerkt uur.

Sociale component essentieel voor sluitende businesscase
Op het visitekaartje van Harry Wesseling prijkt niet voor niets de term Social Impact. Als ondernemer heeft Wesseling oog voor de kwetsbaren in de samenleving. Het aan werk helpen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ziet hij als een belangrijke maatschappelijke plicht. Dit sociale component is voor New Horizon echter ook essentieel voor een sluitende businesscase. Zo lukte het ook om dat merbau-hout op een rendabele manier her te gebruiken. Wesseling: “Ik heb goede contacten met het Leger des Heils. Ze beschikken over mooie houtwerkplaatsen. Voor de demontage heb ik met hen een deal gemaakt. Mensen in opleiding gaan dat werk doen. Dat duurt misschien iets langer, maar dat is voor ons geen probleem.”



Voldoen aan sociale verplichtingen
Daarmee helpt hij klanten bovendien om te voldoen aan hun sociale verplichtingen. Zo hebben overheidspartijen te maken met de Social Return on Investments (SROI). Daarin worden ze verplicht om een deel van hun investeringsbudget te reserveren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Zo kan het ontmantelen van een gebouw de aanzet vormen van een sociaal programma dat daaromheen wordt gebouwd. Wesseling: “Voor een Rotterdamse woningcorporatie werken we op die manier. Naast het ontmantelen van een flat verzorgen we ook hun SROI. Dat kan op verschillende manieren. Het geoogste materiaal kunnen we in een lokale popup store gaan verkopen. Die kan bemand worden door mensen in de wijk die zonder werk zitten. Daarbovenop zou je ook een schuldhulpverleningsprogramma kunnen starten voor mensen in de wijk die in de schulden zitten.”

De Upstores die decentraal zijn verspreid over het land moeten in een coöperatieve vorm aan elkaar worden verbonden. Dutch gaat Wesseling daarbij begeleiden. Het bedrijf heeft ruime advieservaring op het gebied van commercie, technologie, innovatie, duurzaamheid en de inzet van hun menselijk kapitaal. Wesseling: “Ze hebben bewezen daar verstand van te hebben. Beebox is daarvan een mooi voorbeeld, een initiatief waarin 200 lokale boeren hun product direct leveren aan de consument. Een coöperatie oprichten an sich is niet moeilijk, maar de vertaling maken naar de praktijk, dat kan niet iedereen.” "Kijkend naar de materiële waarde van een pand zijn er nu al panden die we gratis kunnen ontmantelen”

Revolutie bouwkolom
De gehele bouwkolom staat aan de vooravond van een revolutie, daarvan is Wesseling overtuigd. “Het businessmodel waarin wordt geconcurreerd op prijs heeft zijn beste tijd gehad. Kijkend naar de materiële waarde van een pand zijn er nu al panden die we gratis kunnen ontmantelen.” Eigenaren zullen zich volgens Wesseling de vraag moeten stellen: wat ga ik straks doen met de materialen als mijn pand het einde van zijn levensduur nadert? Door nieuwe technieken zal de keuze steeds vaker vallen op hergebruik of upcycling. “Zo hebben we een techniek ontwikkeld waarin beton kan worden omgezet naar de oorspronkelijke grondstoffen van zand grind en cement. Daar kunnen we nieuw beton van maken zonder enig kwaliteitsverlies.”

Die omschakeling naar een meer circulaire manier van denken begint al in de maakindustrie. Wesseling: “Zo spreken we regelmatig met toonaangevende ontwerpers en designers over de nieuwe woontrends. Een trend die eraan gaat komen is het gebruik van grote keramische vloertegels. Normaal gesproken zijn ze niet te tillen. Daarom maken we nu een tegel die even mooi is maar 90 procent lichter is dan een volledig keramische tegel.” Consumenten en ontmantelaars in de verre toekomst zullen hem er dankbaar voor zijn.

Met dank aan duurzaambedrijfsleven

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen