Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Systeemoplossingen dragen bij aan langere levensduur spoor

Dinsdag, 13 maart 2018 01:01
Systeemoplossingen dragen bij aan langere levensduur spoor

De kijk op spooronderhoud is aan het veranderen. Om de levensduur van het spoor te verlengen kijken opdrachtgevers langer vooruit. De focus ligt daarbij steeds meer op de kosten die nodig zijn tijdens de gehele levensduur van het spoor. In die visie ligt het voor de hand om uit te gaan van systeemoplossingen in plaats van losse componenten. Die ontwikkeling begint steeds meer door te dringen in de spoorwereld.

Sinds een paar jaar is er een omslag zichtbaar, merkt Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor. Als senior productmanager vertaalt hij vragen uit de markt in duurzame spoorwegoplossingen. “De vraag naar systeemoplossingen groeit, dat zie je ook terug in de eisen van aanbestedingen. Product- en ontwerpeisen worden erop aangepast.”

Elasticiteit voorkomt schade
Innovaties op het gebied van elasticiteit maken het spoor volgens hem duurzamer, zeker wanneer een systeemoplossing het uitgangspunt is. “Van oudsher was de benadering om alle top-of-market elementen los in te kopen en te combineren, waarbij voor elasticiteit veel gebruik werd gemaakt van kurkrubber railpads. Wat je ziet is dat deze vaak sneller aan vervanging toe zijn dan de andere elementen, doordat de belasting van tevoren niet is uitgebalanceerd”, licht Gerritse toe. In de systeemoplossingen die ETS Spoor tegenwoordig levert in samenwerking met Vossloh Fastening Systems, zijn de oude railpads vervangen door het materiaal Cellentic, dat volgens Gerritse veel langer meegaat.

Behalve de langere levensduur hebben complete bevestigingssystemen meer voordelen. “Op de langere termijn is zo’n oplossing goedkoper”, meent Gerritse. “Zeker als je de arbeidstijd meerekent. Het is zonde om slechts één element per keer te vervangen.” Systeemoplossingen kunnen er ook voor zorgen dat het spoor minder vaak buiten dienst gesteld hoeft te worden.

Hoekse Lijn
Dat de markt meer interesse heeft voor het installeren van complete bevestigingssystemen in plaats van het steeds opnieuw vervangen van losse componenten, blijkt uit de nodige projecten die in het buitenland al hebben plaatsgevonden. Bij Nederlandse spoornieuwbouwprojecten is die trend nu ook zichtbaar.

Voor de Hoekse Lijn bijvoorbeeld, leverde ETS Spoor een voorgespannen betonnen dwarsligger (de NG30), gecombineerd met een voorgemonteerd bevestigingssysteem van Vossloh (de W30). Uit testresultaten blijkt dat de eerste scheur in deze dwarsligger pas optreedt bij een belasting van 63,9 kN/m2. Dat is ruim twee keer zo hoog als de vereiste 28 kN/m2. Bij andere type dwarsliggers treden scheuren eerder op.

Systeemdenken
ETS Spoor juicht de transitie van losse elementen naar systeemdenken toe. “Als toeleverancier hebben wij zowel de kennis als het netwerk om partijen te verbinden”, aldus Gerritse. Het combineren van ontwikkelingen zal volgens hem de kwaliteit en duurzaamheid van het spoor alleen maar verhogen. “Wij kennen de producenten, denken met ze mee en vertalen de vraag uit de markt. De samenwerking met spoorinfrabeheerders van zowel heavy als lightrail is voor ons van groot belang. Samen kunnen we het verschil maken.”

Met dank aan spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen