Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Studenten en bedrijven werken samen in Mobility Innovation Center

Zaterdag, 16 december 2017 06:54
Studenten en bedrijven werken samen in Mobility Innovation Center
Tweedejaars studenten van de engineeringopleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) werken sinds kort multidisciplinair samen aan projecten van bedrijven. Dit gebeurt in het Mobility Innovation Center. Met deze vernieuwende aanpak hoopt de HAN een oplossing te bieden voor het human capital-vraagstuk rondom de energietransitie.





Jan Oosting werkt voor het expertisecentrum duurzame energie van de HAN (SEECE) en de engineeringopleidingen. Dit zijn de opleiders waar de nieuwe talenten voor de energietransitie vandaan moeten komen, stelt hij. ‘Studenten elektrotechniek en werktuigbouwkunde of productontwerpers: die zijn nodig de komende jaren. En daar is een tekort aan, dat beseffen bedrijven ook steeds meer.’

Matchmaking
De engineeringopleidingen zijn multidisciplinair gaan werken. Dat houdt onder meer in dat onderwijsprojecten deels plaatsmaken voor échte projecten van bedrijven. ‘Vanaf het begin hebben we gezegd dat we de verbindende schakel moeten zijn tussen opleiders, onderzoekers en bedrijven. Alle partijen in die driehoek hebben elkaar nodig. Dan kan er innovatie plaatsvinden.

Om dit voor elkaar te krijgen proberen we continu een match te maken tussen de leerdoelen van de onderwijskant en de problemen van bedrijven. Op die manier proberen we een samenwerking te creëren die voor beide partijen werkt.’

Mobility Innovation Center
Bij zo’n samenwerking komen soms praktische bezwaren om de hoek kijken. ‘Grote bedrijven kunnen wel 8 studenten huisvesten en inhoudelijk begeleiden, maar voor kleinere bedrijven is dat lastig. Daarom hebben we het Mobility Innovation Center (MIC) opgericht, wat gevestigd is in het Clean Mobility Center (CMC). Hier kunnen studenten en bedrijven samen werken aan hun project en is er bijvoorbeeld ook ruimte voor schaalmodellen. Het is echt een werkplaats.’



Studenten van de 4 engineeropleidingen werken in hun tweede jaar 3 dagen in de week in het MIC of bij een bedrijf in huis. ‘Ze werken daar aan échte projecten. Dat is totaal anders dan een fictief project waar zij op school aan werken. Ze moeten communiceren met de opdrachtgever, werken onder tijdsdruk en moeten rekening houden met andere disciplines.’

Een win-win-situatie, vindt Oosting. ‘De studenten worden zo beter klaargestoomd voor hun werk in de sector en het bedrijf kan enthousiaste studenten aan hun projecten laten werken. Steeds meer bedrijven krijgen in de gaten dat het tekort aan techniekstudenten zich op deze manier wat minder hard laat gelden. Ze moeten er natuurlijk geen bezwaar tegen hebben dat het gaat om tweedejaars studenten, die nog niet alles weten.’

Bottleneck
Dit is het tweede jaar dat studenten aan het werk zijn in het MIC. Het was – en is eigenlijk nog steeds – ook een soort sprong in het diepe, geeft Oosting aan. ‘Sommige dingen kun je niet van tevoren bedenken. Bovendien is het ontzettend lastig een goede match te vinden. Je wilt dat het project van het bedrijf goed wordt uitgevoerd, maar je wilt ook dat de leerdoelen behaald worden. Maar leerdoelen, wat zijn dat in dit geval eigenlijk? Bij het reguliere onderwijs is dat makkelijk vast te stellen, maar hoe beoordeel je dit soort projecten? In januari 2018 moeten de eerste beoordelingen plaatsvinden, maar eerlijk gezegd weten we nog niet precies hoe we dat gaan doen. Dat is natuurlijk spannend, maar we merken wel dat deze vernieuwende werkwijze werkt voor alle partijen.’

Er lopen momenteel een aantal interessante projecten, met schone mobiliteit als gemene deler. ‘Bedrijven raken steeds meer geïnteresseerd. Gezamenlijk zien we dat human capital zomaar eens de bottleneck kan worden voor de energietransitie. En dat proberen we op deze manier te voorkomen.’

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen