Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Slimme sensor helpt bij zout strooien

Donderdag, 02 november 2017 02:18
Slimme sensor helpt bij zout strooien
In Amsterdam meten slimme sensoren in het wegdek wanneer er zout gestrooid moet worden. De sensoren laden zichzelf op met ongebruikte energie uit de gsm- en 4G-netwerken. Het gaat om een pilot van sensorontwikkelaar Nowi, BAM Infra en T-Mobile. De sensoren geven preventief door wanneer het gaat vriezen. Visuele inspecties zijn dan niet meer nodig . Er wordt alleen gestrooid daar waar het nodig is.




Slimme data-analyse
Door middel van data wordt de staat van onze infrastructuur op deze manier inzichtelijk. Door de juiste analyse kan onderhoud veel slimmer en efficiënter worden uitgevoerd. Een cruciaal ingrediënt voor deze sensoren is het nieuwe, landelijk dekkend Narrow Band IoT (Internet of Things) netwerk van T-Mobile. Sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik en vanaf de meest ontoegankelijke plekken, zoals in het wegdek. De klimaatsensoren van Nowi voeden zich met de ongebruikte signalen van WiFi, 4G en GSM. De ontwikkelaar noemt dit Plug & forget.

Kunsthars beschermt sensoren
De sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat van 8,5 centimeter. Om de sensor te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars. Elke 15 minuten geeft de sensor de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,25 graden Celcius.

Nauwkeurige voorspelling
Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en wordt geanalyseerd. Het resultaat is een zeer nauwkeurige voorspelling wanneer er waar gestrooid moet worden. En dus ook waar niet.

Slimmere infrastructuur
Onlangs de eerste proefsensor geplaatst. Ook de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam zijn bij de pilot aangesloten. Zij starten in november met het plaatsen van tien sensoren in hun wegennet en maken daarmee hun infrastructuur slimmer.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten