Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Renovatie Amsterdamse tunnels kost meer

Donderdag, 03 mei 2018 05:59
Renovatie Amsterdamse tunnels kost meer
Amsterdam krijgt een flinke financiële tegenvaller voor de kiezen. De renovatie van zowel de IJtunnel als de Piet Heintunnel pakt veel duurder uit dan is gebudgetteerd. Dat staat in een brief die het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.




38 miljoen euro meer
Met name de geplande opknapbeurt van de Piet Heintunnel, de aansluiting tussen de A10 (Zeeburg) en de Piet Heinkade in het centrum, gaat veel meer kosten: er moet 38 miljoen euro bij, waardoor het totaalbedrag uitkomt op 85 miljoen. De lopende renovatie van de IJtunnel vergt 3,6 miljoen extra, waarmee de totale kosten oplopen tot 58,7 miljoen. In beide gevallen gaat het om ‘onvermijdelijke investeringen’ aldus B en W. Die zullen worden betaald uit de algemene middelen van de gemeente.

Brandveiligheid
In het geval van de IJtunnel worden de meerkosten veroorzaakt doordat er aanvullend werk moet worden gedaan dat niet was begroot, zoals voorzieningen voor brandveiligheid. Bij de Piet Heintunnel is sprake van een waslijst aan extra posten. Er zijn meer ventilatoren en camera's nodig. De bliksemafleider en de 'videowall' in de Verkeerscentrale moeten worden vervangen en er is extra budget nodig voor het tunnelbesturingssysteem.

Projectcommissaris
B en W wil alles in het werk stellen om nieuwe tegenvallers te voorkomen. Zo wordt oud-minister Cees Veerman aangesteld als projectcommissaris. Hij gaat zich gevraagd en ongevraagd bemoeien met grote civieltechnische projecten (bruggen, tunnels, wegen) in de stad. Eerder adviseerde Veerman ook al over de toekomst van de Noord-Zuidlijn, nadat daar grote problemen waren gerezen.

Met dank aan Binnenlandsbestuur

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen