Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

ProRail-topman over spooronderhoud

Maandag, 11 juni 2018 12:47
ProRail-topman over spooronderhoud

ProRail-topman Pier Eringa vreest voor Defensie-taferelen in het spooronderhoud. Hij zei dat tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2017. Tot 2040 zal het aantal treinreizigers naar verwachting met 27 tot 45 procent toenemen. De spoorbeheerder moet echter de komende jaren met hetzelfde budget het spoor op peil houden. Als het Rijk de investeringen in het spoor niet verhoogd, dan verwacht hij dat dit ten koste gaat van het spooronderhoud.


Eringa maakte de vergelijking met Defensie, omdat daar volgens hem te lang ‘gebogen is voor de politiek’, waardoor er flink is gesnoeid. Daardoor moeten militairen werken met verouderd materieel dat in sommige gevallen niet meer goed werkt. “We moeten loyaal zijn naar de politiek, maar tegelijkertijd voorkomen dat we achteraf moeten zeggen dat er te diep is gesneden.”
Uitgaande van een reizigersgroei van 45 procent, verwacht ProRail dat er negenhonderd miljoen euro meer budget nodig is. “Dat betekent echter niet dat we heel zwart-wit de hand op gaan houden bij het ministerie”, licht financieel directeur Hans van Leeuwen toe. “Ook zullen we zelf met innovaties de kosten verder terug proberen te brengen.”

Spooronderhoud
Als er meer treinen over het spoor gaan rijden, zoals bij het Programma Hoogfrequent Spoor, dan slijt het spoor ook sneller. Dat betekent dat er meer spooronderhoud moet plaatsvinden. Maar vanwege een tekort aan budgetten is het volgens Eringa de afgelopen jaren al een aantal keren voorgekomen dat het spooronderhoud werd uitgesteld. “Dat hadden we niet moeten doen.” Dit heeft er volgens hem bijvoorbeeld toe geleid dat er meerdere storingen waren op het spoor in Gouda. “Uitgesteld onderhoud heeft daar veel narigheid veroorzaakt voor reizigers.”

ProRail ontvangt jaarlijks ongeveer 2,2 miljard euro voor het beheer, vernieuwing en onderhoud van het spoor. Om de reizigersgroei op te vangen, zullen er ook meer treinen moeten gaan rijden. Deze treinen moeten ook ergens worden opgesteld. Daarvoor wil ProRail vijfhonderd extra opstelsporen aanleggen. “Het is beter om ’s nachts niet te veel heen en weer te rijden met treinen. Om ze te parkeren en te behandelen moet er spoor bijkomen”, aldus Eringa.

Wij lazen dit in spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen