Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Programma Vervanging Treinbeveiliging

Zaterdag, 15 april 2017 12:26
Programma Vervanging Treinbeveiliging
In het Limburgse Haelen heeft de combinatie Verebus/VolkerRail een mijlpaal bereikt met de plaatsing van het eerste relaishuis voor het project Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). De combinatie won het perceel Weert en omgeving in de aanbesteding van dit grote treinbeveiligingsproject. In dit project worden onder andere traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlocking-systemen.




Perceel Weert betreft het zestig kilometer lange baanvak tussen Eindhoven en Roermond. ProRail besteedde voor het programma vier corridors aan; Limburg Zuid met onder andere de emplacementen Sittard en Roermond, Limburg Noord (Maaslijn van Nijmegen tot Venlo), Weert en omgeving en het Gooi. Movares haalde daarbij de percelen ’t Gooi en Limburg Zuid binnen, met een totale contractwaarde van 12 miljoen euro. Verebus won het perceel Weert en Arcadis Limburg Noord met een waarde van respectievelijk 7,5 en 10 miljoen euro.

Eerste relaishuis opgeleverd
Afgelopen donderdag werd er in de aanwezigheid van alle betrokken partijen een starthandeling verricht door het projectteam van ProRail waarbij de laatste dakplaat van het relaishuis in Haelen op zijn plek werd gelegd. Business Unit Manager Rail Jakob Scholten van Verebus: “Wij zijn erg trots op het feit dat we binnen dit programma de eerste combinatie zijn die buiten aan het bouwen is en nu ook de bouw van een relaishuis gereed heeft. Ook in de ogen van ProRail is dit een absoluut hoogtepunt blijkt uit de lovende woorden die tijdens deze bijeenkomst werden gesproken.” Naast ProRail, Verebus en VolkerRail waren ook de partners Alstom Transport, Two-B Engineering, B-Next en DAEL Rail aanwezig bij de starthandeling.

“Nadat we vorig jaar maart de opdracht hebben binnengehaald zijn we onder andere begonnen met het ontwerp van de relaishuizen. We hebben daarbij bedacht wat de meest geschikte locatie voor de bouw van de vier nieuwe relaishuizen moest worden. Het verkrijgen van alle vergunningen om te mogen bouwen bleek lastig, maar door een goede samenwerking met ProRail en de betrokken gemeenten is inmiddels al gelukt om voor enkele locaties de vergunning te verkrijgen. Nadat het ontwerp gereed was en voor realisatie vrijgegeven, heeft VolkerRail in samenwerking met DAEL Rail het relaishuis geplaatst.”

Buitencontract
“Alle vier relaishuizen moeten voor de komende winter op hun plek staan. Daarna gaat de aannemer voor het buitencontract aan de slag met de buiteninstallatie. Deze zal worden aangesloten op de interlocking van Alstom. Verebus is de systeemintegrator, wat betekent dat wij ervoor zorgen dat de systeemdelen naadloos op elkaar aansluiten.” Nadat de interlocking is aangesloten volgt er een intensieve testperiode. In de zomer van 2018 wordt het project tijdens een lange buitendienststelling in dienst gesteld en kunnen de treinen weer over het traject gaan rijden.

Het Nederlandse spoor wordt op vele plaatsen nog beveiligd door traditionele relaisbeveiligingssystemen. ProRail startte voor de vervanging van deze systemen het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT) waarbij nu de eerste vier corridors zijn aanbesteed. Deze projecten worden in de periode 2016-2018 uitgevoerd. In het project worden de relaishuizen, treinbeveiligingssystemen en kabels vervangen.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten