Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Proef: Ondergrond stabiel dankzij kalk

Donderdag, 07 september 2017 05:56
Proef: Ondergrond stabiel dankzij kalk
Klei is instabiel als ondergrond voor spoorrails. Maar als je klei vermengd met kalk, wordt de grond stabiel. Dit blijkt uit een proef die ProRail en VolkerRail hebben uitgevoerd. De uitkomsten zijn niet alleen verrassend, maar ook duurzaam en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.






Primeur bij spoorbouw
Om treinen over kleigrond te laten rijden, wordt vaak ter versteviging een dikke funderingslaag (PSS) aangebracht. Hiervoor moeten vrachtwagens tonnen zand aanvoeren. Bij de aanleg van snelwegen wordt een speciaal kalkmengsel gebruikt die een funderingslaag overbodig maakt. De vraag deed zich voor: werkt dit ook bij een spoorbaan? Daarom heeft ProRail bij Ressen een proef laten uitvoeren met dit speciale kalkmengsel. En wat blijkt nu? Het werkt! Dit is een primeur voor de spoorwereld.

Hoe werkt die kleilaag?
De techniek zorgt ervoor dat de samenstelling van de klei door een chemische reactie met het kalkmengsel korrelachtig wordt. De kleilaag wordt hierdoor zo stevig, dat de dikke funderingslaag overbodig wordt.


De proef
ProRail heeft samen met VolkerRail bij Ressen het kleimengsel beproefd. In een proefvak van 100 meter is het mengsel aangebracht en aangewalst. Verrassend snel werden er hoge stabiele waardes gemeten. Vervolgens werd een deel van het kalkmengsel aangebracht zonder de gebruikelijke funderingslaag. En wat bleek na meerdere proeven? Het kan ook zonder de laag. Dat betekent nogal wat: het scheelt tonnen zand en dus minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en minder overlast. Deze techniek is daarmee duurzaam en biedt veel voordelen voor de toekomst.

ProRail verduurzaamt
ProRail werkt op allerlei manieren aan een duurzaam spoor. Daarom gebruiken we duurzame energie, waar mogelijk duurzame materialen en duurzame werkmethodes. We kijken bij alles wat we doen naar het effect op de omgeving.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten