Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Onderhoud verbeteren met big data krijgt innovatieprijs

Woensdag, 08 november 2017 09:07
Onderhoud verbeteren met big data krijgt innovatieprijs
De jaarlijkse innovatiedag StirlTup van IT-specialist InTraffic levert meer op dan mooie ideeën van medewerkers. De bedenkers van de twee winnende ideeën krijgen tijd en geld om hun plan uit te werken tot een bruikbaar product of dienst. Dit jaar koos de jury in de categorie business innovatie voor een toepassing om onderhoud in de vervoerssector te verbeteren met behulp van big data. In de categorie sociale innovatie ging de winst naar de VervoerRadar, een oplossing om gebruikers van de regiotaxi beter te informeren over vertrektijden en mogelijke vertragingen.


“Het idee komt voort uit vragen van klanten om onderhoud te optimaliseren”, zegt business consultant Marco Bakker in een toelichting op zijn winnende business innovatie. Storingen of defecten van bijvoorbeeld bruggen, wissels, verlichting en pompen zijn niet alleen hinderlijk, maar kunnen ook leiden tot forse schades of gevaarlijke situaties.

Waarschuwen
“Een paar jaar geleden waren klanten blij dat ze konden terugkijken. Nu willen ze graag voorspellingen doen om te kunnen bepalen wanneer ze onderhoud moeten plannen.” Door artificial intelligence in te zetten, moet dat lukken, bedacht Bakker. “Als je gedrag kunt meten van een wissel of een voertuig kunt meten en monitoren, dan kun je een storing zien aankomen.” Met die informatie hoeft het dus niet tot een storing te komen, maar kan een monteur tijdig gewaarschuwd worden dat hij actie moet ondernemen door bijvoorbeeld een onderdeel te vervangen of te repareren.

Om slijtage en defecten te kunnen voorspellen zijn veel gegevens nodig. Sensoren – in combinatie met slimme software – zijn daarbij onontbeerlijk volgens Bakker, want de enorme hoeveelheid gegevens die sensoren kunnen genereren leveren veel betere voorspellingen over veroudering op dan de bevindingen uit visuele inspecties. Soms zijn sensoren al ingebouwd in objecten, in andere gevallen zal dat nog moeten gebeuren. Bakker voorziet dat veel partijen baat kunnen hebben bij de big data-oplossing die hij verder gaat uitwerken. Te denken valt aan organisaties als ProRail, vervoersbedrijven, Rijkswaterstaat, provincies en gemeentes.

Besparen
InTraffic-directeur Bert van Elburg, tevens juryvoorzitter van de categorie business innovatie, ziet ook veel potentie in het winnende idee. “Het kan miljoenen besparen in de markt.” Ook extern jurylid Joke Knijff, programmamanager Innovatie bij ProRail, is enthousiast over de oplossing. “ProRail hecht veel waarde aan data om de branche te verbeteren.”

Haar organisatie gaat het winnende idee nog uitgebreid bekijken. Begin dit jaar opende de spoorbeheerder zelf al het DataLab, een onderzoekscentrum waarin ook gebruik gemaakt wordt van big data-toepassingen om de prestaties op het spoor te verbeteren. De focus ligt daarbij drie pijlers: het gebruik kleine sensoren in onder meer wissels en bovenleiding, tracking and tracing om een beter beeld te krijgen van de wisselende samenstelling van goederentreinen en het voorspellen van infrastoringen.



Het zou natuurlijk kunnen dat het winnende business innovatie idee van InTraffic voor een deel overeenkomt met de toepassingen die het DataLab ontwikkelt. Dat lijkt Knijff niet zo’n probleem. “We gaan kijken wat we kunnen gebruiken. Wellicht is er overlap, maar gebruik maken van elkaars kennis is altijd mooi.” Binnen het DataLab wordt al veel samengewerkt met externe partijen zoals datasciencebureaus, universiteiten en de spoorsector.

Dynamisch informatiepaneel
Naast het winnende idee in de categorie business innovatie waren er nog twee andere toepassingen die meedongen. Ook mooi, maar net iets minder innovatief, zo oordeelde de jury. Zo was er een plan voor een dynamisch informatiepaneel, dat gebruikmaakt van openbare data, om verkeersdeelnemers met tekst op het bord en eventueel een geluidssignaal te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. De mobiele installatie kan bijvoorbeeld dienstdoen bij onbewaakte overwegen. Wie zo’n overweg nadert kan op het scherm precies zien hoe lang het nog duurt voordat er een trein passeert.

Wat abstracter was het modulair verkeerleidingsysteem, een model en tevens simulatietool om complexe transportproblemen in kaart te brengen en op te lossen. Het model kan ingezet worden op het moment dat een probleem zich voordoet, bijvoorbeeld om te bekijken welke alternatieven je het best kunt bieden als een metrolijn uitvalt. Maar het systeem is volgens de bedenkers ook bruikbaar om van tevoren een goed verkeersplan te maken bij verwachte drukte op de weg.

VervoerRadar
In de categorie sociale innovatie koos de jury unaniem voor een idee dat ook in de categorie business innovatie niet zou hebben misstaan: de VervoerRadar, een oplossing om klanten meer zekerheid en duidelijkheid te geven over hun rit bij de regiotaxi. “Een maatschappelijk probleem wordt op deze manier opgelost. Dit moeten we gewoon gaan doen”, aldus directeur Innovatie Jan Koers. Kwaliteitsmedewerker Marion Vrisekoop, een van de leden van het winnende team, kwam op het idee door de ervaringen van haar man die tijdens zijn ziekte geregeld gebruik maakte van deze vervoersvorm. Hij moest geregeld lang wachten en werd daar vaak niet over geïnformeerd. Inmiddels weet ze dat veel gebruikers dezelfde ervaringen hebben.

Klanten moeten centraal staan, is daarom het uitgangspunt van de VervoerRadar. Vrisekoop: “Het is heel vervelend als je drie kwartier in een koude hal moet wachten.” De VervoerRadar biedt gebruikers zekerheid over de aankomst van de regiotaxi. Ze worden op de hoogte gebracht van de aankomsttijd van de taxi. De vorm waarin dat gebeurt, is minder belangrijk. Dat kan in de vorm van een sms, appje of tweet. Maar ook integratie met de MiniDRIS, een al operationeel informatiesysteem van InTraffic dat gebruikers informeert over de vertrektijden van openbaar vervoer in de buurt, behoort wat Vrisekoop betreft tot de mogelijkheden. In de toekomst zou nog meer informatie toegevoegd kunnen worden, zoals vertragingen, de exacte aankomsttijd en een bericht als de rit om wat voor reden dan ook gecanceld wordt.

Vooroplopen
Het team heeft al op kleine schaal geëxperimenteerd met vervoerder Willemsen de Koning, die verschillende vormen van contractvervoer verzorgt, en bewoners van zorgcentrum Reinaerde. Daarmee is in ieder geval aangetoond dat het systeem werkt. Volgens de bedenkers is de oplossing makkelijk uitbreidbaar naar meerdere vervoerders, zorgcentra en ziekenhuizen, maar ook naar andere vormen van contractvervoer, zoals het leerlingenvervoer. En hoewel gebruikers van de regiotaxi informeren voorop staat, zullen ook chauffeurs er blij mee zijn, verwacht Vrisekoop. “Ze hoeven dan niet meer te laten weten dat ze later zijn.”

Dit jaar was het de vierde keer dat het personeel van InTraffic kon strijden om een innovatieprijs. Algemeen directeur Bert van Elburg ziet de innovatiedag als een van de middelen om innovatie in het bedrijf te stimuleren. “We proberen voorop te lopen. Ook op andere vlakken werken we eraan. We denken er continu over na. Technologische ontwikkelingen gaan snel en stilstand is achteruitgang.”

Met dank aan Spoorpro
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten