Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

N236 Vechtbrug: 3D model

Vrijdag, 05 mei 2017 04:00
N236 Vechtbrug: 3D model
Boskalis Nederland is in opdracht van Provincie Noord-Holland in juli 2015 begonnen met het reconstrueren van de N236. Over een lengte van 4 kilometer worden de bestaande ongelijkvloerse kruisingen vervangen door drie enkelstrooks rotondes en daarnaast wordt de Vechtbrug gesloopt en de Nieuwe Vechtbrug gebouwd. “We bouwen dit project in combinatie. Goed samenwerken en alles op elkaar afstemmen is dan essentieel. Het 3D-ontwerp van de brug is daarbij van groot belang. Hierin managen we alle raakvlakken”, vertelt Jord Groot, Projectleider N236 Vechtbrug. “Clashes pikken we er in het voortraject direct uit.”

De Vechtbrug is een klassieke ophaalbrug in een modern jasje. Boskalis Nederland doet al het betonwerk, van de palen in het water, de betonnen kelder onder de brug tot het prefab betonnen wegdek. Daarnaast doen we ook al het grondwerk en we leggen de wegen aan. BSB Staalbouw bouwt het stalen val (het bewegende deel) van de brug.

“Met het gedetailleerde 3D-ontwerp kunnen we simuleren dat de brug op en dicht gaat”, vertelt Robin van Abeelen, Ontwerpleider. “Op basis van het 3D-ontwerp signaleren we de raakvlakken tussen de verschillende onderdelen en kunnen we direct zien of de maatvoering en aansluitingen nog steeds kloppen.” Past de geleiderail van het stalen val ook als de brug open gaat? Passen de stalen onderdelen van BSB op de betonnen onderdelen van Boskalis Nederland? Hoe lopen de zinkers voor de bekabeling tussen de buispalen en de vaarroute door? Is er geen clash met de schoorpalen onder het tussensteunpunt? Kan iemand hier nog veilig staan als de brug wordt geopend of wordt gesloten? Veel vragen die het 3D-ontwerp beantwoordt. “We twijfelden ook of alle mantelbuizen van de bekabeling wel in de betonnen schampkanten zouden passen. Het 3D-ontwerp laat zien dat het past.”

Voorbereiding langer, uitvoering korter
Robin en Jord zijn beiden overtuigd van de grote voordelen van 3D-ontwerpen. Het vraagt meer tijd en discipline in de voorbereiding: elke verandering moet direct worden aangepast in het ontwerp om te beoordelen wat eventuele conflicten zijn. “Alle onderaannemers moeten al bij het definitief ontwerp betrokken zijn. Het ontwerp moet continu actueel zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit zich terugbetaalt in de uitvoering”, zegt Robin. “Je verlaagt de faalkosten en verkort de uitvoeringstijd.”

Inzet van iedereen
“Iedere partij in het project, van de betonvlechter tot de kabellegger, moet zijn gegevens aanleveren om het 3D-ontwerp te voeden. Die inzet van iedereen is nodig, anders werkt het niet”, legt Jord uit. “Met de juiste input krijg je het optimale 3D-ontwerp en reduceer je bouwfouten. Ondersteunend samenwerken is hierbij echt de sleutel.” Om alle raakvlakken in de uitvoering op elkaar af te stemmen is er een LEAN-planning opgezet waarbij alle partijen input leveren en om het gesprek met elkaar aan te gaan.

Grote stappen voorwaarts
Beiden vinden dat er nog grote stappen gemaakt kunnen worden. Jord: “Ik zie zoveel mogelijkheden in deze manier van werken. Ik juich het toe dat we ons hierin blijven ontwikkelen.”

Wij lazen dit voor u in het personeelsmagazine van Boskalis
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten