Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Merwedebrug maakt plaats voor twee betonnen bruggen

Donderdag, 16 maart 2017 12:25
Merwedebrug maakt plaats voor twee betonnen bruggen

De Merwedebrug over de A27 bij Gorinchem wordt vervangen door twee nieuwe betonnen bruggen. De huidige, pas gerepareerde brug, is aan het einde van zijn levensduur en kan niet voor langere tijd worden gebruikt. 





In oktober van vorig jaar ontstond een verkeerschaos toen bleek dat de de stalen draagbalken van de 55 jaar oude Merwedebrug mogelijk tekenen van overbelasting vertoonden. Uit nader onderzoek naar haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug bleek dat de situatie ernstiger was dan bij de noordelijke boog, waar eerder onderzoek naar werd gedaan. Maandenlang was de brug voor vrachtvervoer afgesloten.

De versterkingsmaatregelen om de brug weer open te stellen zijn vooralsnog gefinancierd uit het bestaande beheer- en onderhoudbudget. De brug kan weer worden gebruikt voor al het vrachtvervoer. ‘Deze situatie is voor mij aanleiding geweest om te bekijken of de uitgangspunten van het project A27 Houten-Hooipolder betreffende de bruggen nog voldoende actueel zijn’, legt minister Schultz in het Kamerstuk uit. ‘De Merwedebrug kan ook vanwege het einde van de technische levensduur niet voor langere tijd worden hergebruikt, en deze zal ook worden vervangen. Dit betekent dat er twee nieuwe betonnen bruggen over de Merwede bij Gorinchem zullen worden gerealiseerd.’

Minder onderhoud nodig
De Merwedebrug is onderdeel van het project A27 Houten-Hooipolder waarvoor de minister in mei 2016 het ontwerp Tracébesluit heeft vastgesteld. Binnen dit project zijn 7 bruggen waarvan het uitgangspunt is dat deze zouden worden hergebruikt. Daarnaast worden drie nieuwe bruggen gebouwd: een brug naast de westelijke Hagesteinsebrug en een tweede Merwedebrug, beiden voor het verkeer van noord naar zuid, en een nieuwe Keizersveerbrug naast de huidige oostelijke brug. De keuze voor het vervangen van de bruggen levert gedurende de levensduur, uitgaande van 100 jaar levensduur, een besparing op van 391 miljoen euro. Een belangrijk voordeel zit in het aanleggen van de nieuwe bruggen als betonnen bruggen, met veel minder onderhoud dan stalen bruggen. De totale extra kosten voor vervanging van de bruggen bedragen 389 miljoen euro. De start van de realisatie van dit project kan naar verwachting pas in 2021 plaatsvinden.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten