Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Kansen op miljardenorder nemen sterk toe

Zondag, 25 maart 2018 01:44
Kansen op miljardenorder nemen sterk toe
De kansen van Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, op een megaorder van tenminste € 3,5 mrd van de Duitse marine zijn recent sterk toegenomen. Het concern uit Gorinchem met wereldwijd 9000 werknemers was tot voor kort een van de drie kandidaten om vier fregatten van het type MKS 180 te bouwen voor de Duitse marine. 

Maar de Duitse zakenkrant Handelsblatt meldde dat een belangrijke kanshebber voor de miljardenorder is afgevallen: het oer-Duitse consortium, ThyssenKrupp (TKMS) in samenwerking met scheepswerf Lürssen uit Bremen. Daarmee groeien automatisch de kansen van Damen. De bedrijven hebben dat nieuws inmiddels bevestigd. Naast Damen blijft ook German Naval Yards (GNY)) uit het Noord-Duitse Kiel over, dat optrekt met het Britse defensiebedrijf BAE Systems. GNY heeft werven in Duitsland om de fregatten te bouwen. Het is eigendom van de Frans-Libanese zakenman Iskandar Safa.

De Nederlandse scheepsbouwer werkt voor het marineproject samen met de Hamburgse scheepswerf Blohm + Voss. Pikant detail is dat nu juist dat concern in 2016 door private-equityconcern Star Capital aan Lürssen werd verkocht.

Voor de Duitse scheepsbouwsector is de bouw van de vier fregatten, met een optie op de constructie van nog eens twee oorlogsschepen, het grootste project in lange tijd. De opdracht is voor de Duitse scheepsbouwers van levensbelang, zo is jarenlang door de Duitse industrie en scheepsbouwsector gezegd. 

Het besluit van Berlijn om de fregatten te bouwen heeft al aanzienlijke vertraging opgelopen, maar het project lijkt nu toch doorgang te vinden. Wanneer besloten wordt wie de fregatten definitief gaat bouwen staat nog niet vast. Volgens Handelsblatt zou de Duitse overheid getwijfeld hebben aan de technische capaciteiten van Thyssenkrupp en Lürssen om de fregatten te bouwen. Bij de twee hofleveranciers van de Duitse marine zou het besluit hard aangekomen zijn.

Wij lazen dit in het fd
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten