Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Intentieverklaring voor zelfrijdende treinen in Groningen

Maandag, 26 maart 2018 11:52
Intentieverklaring voor zelfrijdende treinen in Groningen

De provincie Groningen, ProRail en Arriva ondertekenen vrijdag op het station van Groningen een intentieverklaring om dit jaar nog een proef uit te voeren met Automatic Train Operation (ATO). Dit is een techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt. De eerste proef wordt waarschijnlijk in het najaar  uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn.



ATO wordt ingedeeld in vier niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automation’ (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. Het niveau van de proef in Groningen is GoA 2, waarbij de machinist de volledige verantwoordelijkheid draagt.

De verschillende Grades of Automation (bron: ProRail):

    · GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
    · GoA 2: De trein rijdt automatisch, maar de machinist is in de cabine aanwezig en blijft  verantwoordelijk.
    · GoA 3: De machinist hoeft niet in de bestuurdersstoel te zitten en kan andere taken vervullen.
    · GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Proeven op de Betuweroute
In januari ondertekenden ProRail, goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) en Alstom een overeenkomst voor proeven op de goederenspoorlijn Betuweroute. Deze pilot start aan het einde van dit jaar. Alstom is samen met ProRail verantwoordelijk voor de implementatie van het ATO-systeem wat gekoppeld wordt aan het ERTMS-systeem op de Betuweroute. Daarbij wordt een interface gedefinieerd tussen het systeem Vervoer Per Trein (VPT) en de ATO infrastructuur.

In Groningen willen de verschillende partijen onderzoeken hoe deze techniek kan bijdragen tot het verhogen van de capaciteit van het spoor. Het station van Groningen heeft een druk opstelterrein, enkelsporige baanvakken met capaciteitsproblemen in de spits en enkele zogeheten ‘flessenhalzen’. De verwachting is dat ATO een hogere capaciteit biedt, de punctualiteit verbetert en bijdraagt tot energiezuiniger rijden.

Foto; Jannes Wiersema
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten