Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Instorting parkeergarage Eindhoven

Zaterdag, 24 juni 2017 03:23
Instorting parkeergarage Eindhoven
Dit is wat we tot nu toe weten over het project, de instorting en de lopende onderzoeken.

Op zaterdag 27 mei om 18.50 stort het voorste deel van de in aanbouw zijnde parkeergarage P1 in bij Eindhoven Airport. Niemand raakt gewond. De vierlaagse garage die ook een OV-terminal herbergt, een kiss and ride zone  en een filiaan van MacDonalds, is ontworpen door De Bever Architecten, Hoofdaannemer van het project is BAM, constructeur is Archimides Bouwadvies uit Eindhoven.


Speculaties
Direct steken allerlei speculaties de kop op, wat er gebeurd kan zijn. Het feit dat de vloer scheurt dwars over de bollenlijn van de Bubbledeck vloer, waar het minste beton zit roept vragen op. Betonexperts wijzen ook op het opvallende ontbreken van bovenwapening in de gescheurde vloer.  Aan de onderkant van de vloeren steekt wel wapening uit, maar boven niet. Twijfels worden ook geuit over de ponswapening. Is er wel genoeg wapening gebruikt rondom de kolommen om de krachten van de slanke vloeren in de kolommen te leiden? Vreemd is verder het feit dat de onderschil van delen van de vloer in het deel van de garage dat nog overeind staat zomaar los is gekomen. De bollen hangen er nog in, alsof er helemaal geen hechting was tussen het beton.

Na een paar dagen stopt het speculeren. Omdat niemand kan inschatten hoe groot het gevaar is dat de rest van de garage ook instort mag niemand in de buurt komen. De constructie wordt alleen met drones onderzocht. De camera’s onder de drones kunnen inzoomen op details waar de onderzoekers meer van willen weten. Verder komt het onderzoek aan op het bestuderen van bouwtekeningen en foto’s gemaakt in de bouwfase. Er wordt ook een laserscan gemaakt van de hele constructie zodat bewegingen en kleine afwijkingen nauwkeurig gemonitord kunnen worden.



De eerste dagen heeft hoofdaannemer BAM de touwtjes van het onderzoek strak in handen. Gemeentelijk Bouw en Woningtoezicht beperkt zicht tot het natrekken van de eigen documenten en het nog eens controleren van het eigen beoordelingsproces. Dan trekt BAM bureau Hageman aan voor externe imput.  De aannemer maakt bekend tien scenario’s te onderzoeken. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is de rest van de garage te stabiliseren zodat de veiligheidszone rondom de garage weer kleiner gemaakt kan worden. De bereikbaarheid van de luchthaven is namelijk verre van optimaal door de grote afzetting op het plein voor het ontvangstgebouw.

TNO
Opdrachtgever Airport Eindhoven besluit bovendien zelf ook een expert in de arm te nemen.  Dat wordt TNO. De onderzoeksraad voor Veiligheid kijkt voorlopig over de schouders van alle onderzoekers mee en ziet nog geen aanleiding voor een onafhankelijk onderzoek.

Zo krap mogelijke bouwplaats
Het bouwconcern heeft de opdracht voor de bouw van de parkeergarage met 800 parkeerplaatsen op 26 mei 2016 gekregen voor een aanneemsom van ruim 12 miljoen euro. De bouw startte dezelfde maand nog, de oplevering zou halverwege 2017 plaatsvinden.

BAM wist de opdracht naar eigen zeggen te bemachtigen door een “slimme fasering” in het plan van aanpak. Ook scoorde het grootste bouwbedrijf van Nederland extra punten bij de aanbesteding door zorgen voor een “zo krap mogelijke” bouwplaats, waardoor er zoveel mogelijk parkeerplaatsen beschikbaar bleven voor de luchthaven.

Het hele casco word in twaalf weken gebouwd. De bouw is opgeknipt in twee afzonderlijke bouwstromen rondom twee kranen. Elke drie weken wordt een vloer van 6.000 vierkante meter gerealiseerd. In januari wordt nog feestelijk het bereiken van het hoogste punt gevierd. De vloeren zijn Bubbledeck bollenplaatvloeren. De kolommen werden in het werk gestort. De parkeergarage zou volgens BAM een “nagenoeg kolomvrije indeling” krijgen. Dat betekende dat tijdens de uitvoering een “omvangrijke ondersteuningsconstructie” met honderden stempels nodig was. BAM Materieel verzorgde het ontwerp hiervan.



De bouw van de parkeergarage was bijna klaar, hij zou in juli in gebruik worden genomen. Jan Kempkens, directeur Bouw & Techniek, meldt kort na de instorting onthutst aan Omroep Brabant dat hij “geen enkele notie” heeft hoe de instorting heeft kunnen gebeuren.

Met dank aan Cobouw
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten