Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Hoe staat het met de veiligheid in de haven?

Zondag, 04 februari 2018 04:31
Hoe staat het met de veiligheid in de haven?
Het was een ‘hete zomer’ in de haven, met twee branden bij Shell Pernis en eentje bij ExxonMobil. Stijgt het aantal branden en incidenten of was dit toeval? ‘Toeval. Het aantal incidenten in de haven neemt de laatste jaren juist af. Zo kreeg de Gezamenlijke Brandweer (GB) in 2015 nog 1174 meldingen, in 2016 waren dat er 1049. En het aantal zogenoemde CIN-meldingen – waarbij hulpdiensten mogelijk in actie moeten komen – schommelt al jaren vrij stabiel rond de 300.’


Zowel Shell als ExxonMobil zijn oude raffinaderijen. Politici suggereerden dat ze mogelijk ‘aan het einde van hun levensduur’ zijn en dus onveiliger. Is dit zo?
‘Beide raffinaderijen zijn inderdaad op leeftijd, maar daarom niet per se onveiliger. Je kunt beter kijken naar de aandacht voor onderhoud: zijn versleten onderdelen snel opgemerkt en vervangen? In de haven wordt continu ‘ gesleuteld’ aan deze industriële complexen en grote delen zijn in de loop der jaren vernieuwd. Veroudering kán natuurlijk wel een probleem zijn bij de ‘oudere’ industrie. Om hier beter zicht op te krijgen, zijn de inspectiediensten van de overheid een programma gestart. Op de conclusies moeten we nog wachten.’


Hoe snel zijn jullie ter plaatse als er een melding komt van een brand bij een raffinaderij?
‘Na een melding rukken brandweereenheden direct uit. Shell en Esso hebben een eigen bedrijfsbrandweer die binnen een minuut ter plaatse is. En na uiterlijk zes minuten staat het eerste voertuig van de Gezamenlijke Brandweer voor de poort, al snel gevolgd door andere eenheden. Een gids vangt ze op bij de poort en leidt ze veilig naar het incident. De eenheden werken nauw samen met een deskundige van het bedrijf vanwege de mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Als er gevaarlijke stoffen zijn, worden er metingen uitgevoerd, ook buiten de poort. Als er concentraties worden gemeten, stelt onze Adviseur Gevaarlijke Stoffen een actieplan op. Daarin staat bijvoorbeeld in welk gebied omwonenden het advies krijgen hun ramen en deuren te sluiten. Maar ook aanrijroutes voor hulpverleners in relatie tot de wind en de beschermende kleding die zij moeten dragen.’

Kan een brand overslaan van de ene naar de andere raffinaderij?
‘Nee, dat is onmogelijk. Alle raffinaderijen nemen daartoe verplichte maatregelen.’ In hoeverre zijn brandweer en hulpdiensten speciaal voorbereid op grote ongelukken in het havengebied? ‘Zo goed als maar kan. Als enige regio in Nederland hebben we hier de Gezamenlijke Brandweer (GB), gespecialiseerd in de bestrijding van industriële branden. Binnen de GB werken zo’n zestig bedrijven in het haven- en industriegebied samen met de gemeente Rotterdam. De GB staat in nauwe verbinding met de politie en Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, dus regionale brandweer, ambulancedienst, Havenbedrijf Rotterdam en gezamenlijke meldkamer. Al die partijen oefenen vaak op grootschalige inzet met veel aandacht voor de onderlinge samenwerking.’

Jullie controleren ook de (brand)veiligheid van bedrijven. Hoe gaat dat?
‘Raffinaderijen en chemische bedrijven krijgen minimaal eens per jaar bezoek van een inspectieteam. De inspecteurs checken bijvoorbeeld of de werkomstandigheden veilig en gezond zijn. Maar de specialisten van DCMR Milieudienst Rijnmond, inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Veiligheidsregio kijken ook of het onderhoud goed en systematisch wordt uitgevoerd. Bedrijven zijn weliswaar zelf verantwoordelijk voor hun brandveiligheidsvoorzieningen, maar gedegen onderhoud is essentieel voor de veiligheid. Dus ook de brandveiligheid.’

Hoe veilig voelen deze omwonenden zich?
Frits Elenbaas uit Rozenburg: ‘In de ruim veertig jaar dat ik in Rozenburg woonde, voelde ik me nooit onveilig. Totdat in 2011 de misstanden bij Odfjell – lekkages en achterstallig onderhoud – naar buiten kwamen. Toen heb ik hem wel geknepen. Sindsdien bezoek ik als lid van de Klankbordgroep Rozenburg bedrijven als Vopak, Lyondell en Air Products. Door de voorlichting over de voorzorgsmaatregelen voel ik me veiliger. Wel maak ik me zorgen over het gebrek aan mogelijke ontsnappingsroutes bij een ramp. De toekomstige Blankenburgtunnel biedt wat dat betreft uitkomst.’
Adri Meijboom uit Pernis: Ik woon mijn leven lang al op Pernis te midden van haven en industrie en heb me nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk, we hebben Shell als buur en er varen allerlei schepen langs. Maar ik zie dat als een aanvaardbaar risico. En ik heb de indruk dat dat voor de meeste van mijn dorpsgenoten geldt. Die branden van afgelopen zomer bij Shell? Dat waren bedrijfsongevallen. Ik kom nog uit de tijd dat je wel één keer per week een brandalarm hoorde afgaan. Even later later wist je dan dat alles onder controle was door het sein ‘brand meester’. Ik ben dus niet zo snel onder de indruk.’
Hans Drenthe uit Hoogvliet: ‘Ik kijk niet elke dag over mijn schouder, maar ben me wel bewust dat we een risico lopen. Zo’n brand bij Exxon of Shell onderstreept dat. Vooral de bereikbaarheid baart me zorgen. Als er iets aan de hand is, kun je Hoogvliet nauwelijks uit. De Spijkenisserbrug is vaak open, we mogen niet door de Botlektunnel en de Botlekbrug heeft vaak een storing. Ik woon hier prettig en wil niet verhuizen, maar hoop wel dat ze daar iets aan doen. Dan zou ik me veiliger voelen.’

Je ziet vlammen of rook boven de haven - wat doe je?
Check RijnmondVeilig.nl. Of kijk – vanaf december – op de gelijknamige app. Daarop vind je alle incidenten. Niet altijd is er iets aan de hand. Een wolk boven de haven is vaak stoom, een vlam kan duiden op het affakkelen van onschadelijk gas. Als er wél iets aan de hand is, vind je op RijnmondVeilig.nl instructies. Bijvoorbeeld: blijf binnen en sluit ramen en deuren. Bij een groot ongeval met veel gevolgen voor de omgeving is RTV Rijnmond de officiële calamiteitenzender. Ook handig: stel je telefoon zo in dat je een NL-Alert kunt ontvangen. Dat is een tekstbericht waarin staat wat er aan de hand is en wat je moet doen.

Bron: Port of Rotterdam havenkrant
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten