Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Grootste draaibrug voor spoorlijn Groningen - Leer

Donderdag, 30 augustus 2018 11:40
Grootste draaibrug voor spoorlijn Groningen - Leer
Met een lengte van 160 krijgt de spoorbaan tussen Groningen en het Duitse Leer over de rivier de Eems de grootste draaibrug van Europa. Hij gaat de bestaande klapbrug vervangen die in 2015 kapot werd gevaren.






Het wordt in zekere zin een back in the future met de spoorbrug over de Eems. Sinds 1874 had het spoor op de 345 lange overspanning ook al een stalen draaibrug, de zogenoemde Friesenbrücke. Tot in 1913 een machinist een sein miste en met zijn stoomlocomotief de half opengedraaide constructie total loss reed.

Tien jaar later kwam de klapbrug waarvan het beweegbare deel meermaals vanwege aanvaringen vervangen moest worden. December 2015 was het de coaster ms Emsmoon die het klapgedeelte zijn definitieve genadeklap gaf. Sindsdien pendelen reizigers met de bus en een omweg over de rivier de Eems.

Grotere doorvaart
De Duitse spoorbeheerder Deutsche Bahn Netze heeft nu besloten om de kapot gevaren klapbrug in zijn geheel te vervangen met een nieuwe draaibrug. Het nieuwe ontwerp gaat nu in de definitieve planningsfase en moet in 2024 klaar zijn.

Deutsche Bahn Netze heeft dat ontwerp in samenspraak met de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (vergelijkbaar met de Nederlandse Rijkswaterstaat) grondig op de schop genomen. De oorspronkelijke doorvaartopening van zo’n 46 m wordt vergroot tot 71 m, zodat ook grote zeeschepen die naar en van de Meyer Werf stroomopwaarts varen, er gemakkelijker door kunnen varen. De vleugels van het draaibare gedeelte worden daarvoor ieder 80 m lang.
Tien jaar later kwam de klapbrug waarvan het beweegbare deel meermaals vanwege aanvaringen vervangen moest worden. December 2015 was het de coaster ms Emsmoon die het klapgedeelte zijn definitieve genadeklap gaf. Sindsdien pendelen reizigers met de bus en een omweg over de rivier de Eems.



Om daarvoor de ruimte te maken wordt de pijler waaromheen de brug draait verplaatst van het midden van de rivier naar de rand. Verder komen er evenwijdig aan de vaargeul palen die botsingen tegen de brugconstructie moeten voorkomen. Langs het spoor komt bovendien een 2,5 meter breed voet- en fietspad. Per dag varen gemiddeld twee zeeschepen door de brugopening. In de zomer moet de brug vaker open vanwege zeilschepen met staande mast.

Geen dubbel spoor
Nederland wilde aan het project meebetalen wanneer het enkelspoor zou worden uitgebreid naar geëlektrificeerd dubbelspoor, en er directe en meer frequente verbinding van Groningen via Leer en Oldenburg naar Bremen. De Wunderline voor het noorden, heette het plan dat in de regio werd begroet. Maar de Duitse autoriteiten houden het bij een enkele spoor.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen