Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Green Team Twente onthult nieuwe waterstofauto

Maandag, 08 mei 2017 01:16
Green Team Twente onthult nieuwe waterstofauto

Green Team Twente onthulde onlang de nieuwe waterstofauto H28 (H2infinity). Het team wil hiermee scoren tijden de Shell Eco Marathon, de grote Europese duurzaamheidsrace in Londen.





Het Twentse studententeam wil zo dicht mogelijk bij de 'heilige' 1 op 1000 rijden en daarmee de derde plek van vorig jaar minimaal evenaren. Het is de tweede keer dat de Eco-marathon in Londen plaatsvindt. De vele heuvels in het parcours rondom het beroemde Queen Elizabeth Olympic Park bieden unieke uitdagingen voor de deelnemers.

Green Team Twente loopt voorop in de sterke opkomst van de waterstofauto. Zo zijn veel autofabrikanten al gestart met de grootschalige productie van auto’s op waterstof. Het huidige team heeft de versnellingsbak aangepast, zodat er een optimale efficiëntie van 99.1% behaald kan worden. Daarmee is het team in staat om van Enschede naar Genève te rijden met slechts één liter brandstof (energie-equivalent van benzine). Het team innoveert dit jaar ook met een speciale koppeling. Teamleider Vitto Bonnemayers: “Daarmee kan de bestuurder de wielen op tactische momenten loskoppelen van de motor. Op die manier elimineer je de weerstand van de hele aandrijflijn. Dat maakt een belangrijk verschil in de totale efficiëntie van de auto. Met een simpele knop kan de bestuurder dit systeem bedienen.”

Nieuw systeem
Nieuw in de H28 is tevens een op de Formule 1 geïnspireerd stuur. De bediening van alle functies in de auto, van gas geven tot de lichten, bevindt zich op dit stuur. De achterophanging van de auto kreeg vorig jaar al een belangrijke verbetering met de upgrade naar een zogenaamd double wishbone systeem. Dit systeem bestaat uit lichtgewicht koolstofvezel buizen die ervoor zorgen dat de wielen van de auto onafhankelijk van elkaar kunnen veren. Een soortgelijk systeem wordt ook gebruikt in de Formule 1.

Tot slot bouwde het team een systeem in om real-time de gegevens van alle onderdelen in de auto af te kunnen lezen, de CAN OtA: CAN-bus Over the Air. Bonnemayers: “Op basis van die gegevens kunnen we tijdens de race onze rijstrategie aanpassen om zo nog efficiënter te rijden. Daarnaast kunnen we hiermee van buitenaf instellingen in de auto aanpassen als de raceomstandigheden veranderen. Dit is een groot voordeel.”

Over het team
Green Team Twente 2017 bestaat uit 19 studenten van verschillende disciplines. Het grootste deel studeert Electrical Engineering of Werktuigbouwkunde aan de UT, maar het team heeft ook studenten van de opleidingen Industrial Design, Advanced Technology, Technical Computer Science, Technische Natuurkunde en Technische Bedrijfskunde. Bij verschillende studies is het mogelijk de minor ‘Green Team Twente’ te volgen. 
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten