Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Elektrificatie spoor Landgraaf-Herzogenrath gestart

Woensdag, 09 mei 2018 05:07
Elektrificatie spoor Landgraaf-Herzogenrath gestart
De elektrificatie van het spoortraject Landgraaf-Herzogenrath start eind april. Het officiële startsein is inmiddels gegeven. Deze elektrificatie is onderdeel van het plan om een ‘Drielandentrein’ te starten tussen het Belgische Luik, Maastricht en het Duitse Aken. Deze Drielandentrein is op zijn beurt weer onderdeel is van het grote EurekaRail-project om betere grensoverschrijdende verbindingen te maken tussen Limburg, Noord-Brabant en Duitsland en België.



Over een afstand van 6,5 kilometer wordt bovenleiding aangelegd. Tot nu konden hier alleen dieseltreinen rijden, maar straks kunnen hier ook elektrische voertuigen rijden. De werkzaamheden rondom de elektrificatie moeten eind 2018 zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat dan binnen de Limburgse OV-concessie een keer per uur een rechtstreekse treindienst uitvoeren tussen Maastricht en Aken. Binnen het project Drielandentrein valt ook een spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Aan Duitse zijde gaat het onder andere om aanpassingen van het station Herzogenrath, zoals een nieuw perron, onderstation en elektrificatie.
Afbeelding: EurekaRail

Akkoord
In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden ging de toenmalige staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma akkoord met het plan. Het Rijk, provincie Limburg en de regio zorgden voor de bekostiging van dit project. Er is toen 58 miljoen euro uitgetrokken voor het project. De Europese Unie leverde een bijdrage van 28 miljoen euro in het kader van de Connecting Europe Facility (CEF).

Onder de noemer EurekaRail zetten de provincies Limburg en Noord-Brabant, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich in om betere grensoverschrijdende treinverbindingen met Duitsland en België te realiseren. Het uiteindelijke doel is een directe intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen en een rechtstreekse treinverbinding in de driehoek Luik-Maastricht-Heerlen-Aken. Dit biedt voordelen voor de reiziger en verbetert de regionale en internationale economische ontwikkelingen.

Wij lazen dit op spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen